Hej jag är rätt grön på dethär med ventilation.
Jag kommer bygga ett hus som ska fungera som permanentbostad året om, troligen mest under sommaren men får inte bygga detta som fritidshus, och kan ju hända att jag väljer att bo här permanent om det blir väldigt billigt, har ju bott mindre. Ventilationen ska dimensioneras för två personer.
Byggnader under 50m2 i min region (mälardalen) behöver bara hålla sig under 90w/m2 så det borde inte vara något problem. Tänkte bygga detta med 300mm isolering i golv och väggar samt 450mm i tak.

För varmvatten kommer jag ha en 30l VVB i badrummet över tvättmaskinen. Övrig värmekälla har jag inte bestämt än just för att jag inte vet vad som passar med ventilationen.
Tilluft ska väl in i sovrum (8-9l/s) och ut ur badrum enligt min skiss. Sovrumsfönstret (svart) vetter mot norr.
Åt vilket håll ska frånluften ut? Från badrummet sett finns det ju norr eller väster att välja mellan.

Även frånluft från spisen ska ju ut någonstans, ska man ansluta den till samma rör som i badrummet?

Ska jag ha tillluft även i vardagsrum eller räcker det med sovrummet? Tyckte jag läste att badrum gärna ska ha minst 10l/s ut? Och om jag inte kompletterar med tilluft så blir kanske luftkvalitén i soffan och kökshörnet lidande? Lösning friskluftsintag vid fönstret i söderläge?

Mellan TVn och soffan syns en täljstenskamin på ca 200kg som jag tänkte kunde fungera som värmekälla året runt (även i -30C) Men kanske blir det dålig värme i sovrummet om luften går därifrån och in i badrummet? Speciellt om sovrumsdörren är stängd.

Är jag tvungen att använda ett dyrt FTX aggregat (hörde 60kkr) eller hur kan jag lösa ventilationen bäst och billigast, och vilken värmekälla är bäst? En elradioatorunder sovrumsfönstret?

Säg såhär. Planlösningen är låst och sovrummet skall ha en dörr till sig. Hur hade ni löst värme och ventilation? På ett bra och billigt sätt. Det ska gärna fungera med golvvärme också eftersom slingor till detta kommer gjutas i grunden för framtidens större hus.

Eller kan jag med fördel rentav kombinera en VVB för både thermostatstyrd golvvärme och tappvatten?


IMAG2428.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


MVH

Nicklas
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.