Vi har ett hus med kattvinder på båda sidorna av huset, mellan kattvindarna och vinden så är det några enstaka brädor som gör att det blir ventilation upp till nocken. Ska man försöka åtgärda detta med exempelvis läkt och masonit för att få en bättre ventilation? Södra sidan av huset ser okej ut men norrsidan är det värre enligt mig, besiktningsmannen sa att det var vad man fick räkna med på ett hus från 70. Han mätte med fuktmätare och det var inga problem.
Om man ökar ventilationen finns det risk för att utrymmet blir kallare och ökar påväxten?
Ventilation finns också med två ventiler på varje sida av vinden.

Mvh
 
  • Gilla
Jan Gustavsson
  • Laddar…
Vad är värre? Om du inte har fuktproblem, vad är det du vill åstadkomma?
 
På norrsidan finns det spår av tidigare påväxt. Min fråga är ska man se till att det är öppet mellan kattvind och vind ? Kan man förstöra så att det blir mer påväxt om man ventilerar mera ? Besiktingsmannen mätte i minusgrader. Då vi haft en regnig höst med hög luftfuktighet börjar man undra


Sent from my GT-S5830 using Byggahus
 
Redigerat:
Jag har just tätat de hål som finns mellan min kattvind och vind just för att hindra luftväxling. Om luft från boytan med högre luftfuktighet letar sig in i kattvinden vidare upp på kallvinden är det nog bara negativt. Jag får frost på råspont ovan min kattvind när det blir riktigt kall vilket tyder på att det i mitt fall är negativt med luftläckage mellan dessa utrymmen.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.