Har en liten gäststuga på ca 22 kvadrat som används en handfull gånger per år och annars är kalltställt. När jag var ner idag efter att våra gäster åkt märkte jag att luften var lite instängd och det var en hel del kondens i nederkant på fönstren. Inte helt oväntat kanske då det för närvarande inte är någon ventilation alls undantaget en fläkt som sitter i separetten på toaletten, men dit hålls ju dörren stängd.

Vad är enklaste sättet att få lite lite trevligare luft där inne? En ventil nedtill i ena änden och en upptll i andra? Kallt om fötterna? Bifogar en ungefärlig planlösning. Under varje fönster sitter ett elelement och det är öppet till nock. I "köket" är det kokvrå på högra väggen och ett platsbyggd bordskiva mot väggen under fönstret på vänstra.
 
  • Ritning av enkel lägenhet, två rum och kök, möblerad planlösning, måttsatt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Absolut borde det finnas ventiler! En ventil lågt vid entrédörren och en annan högt vid fönstret mellan sängarna. I längden kan det ge fuktproblem att ha en stuga kallställd. Att hålla underhållsvärme 8 - 10 grader med en luftvärmepump drar bara lite energi per år.
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
BirgitS
G Grossman skrev:
Inte helt oväntat kanske då det för närvarande inte är någon ventilation alls undantaget en fläkt som sitter i separetten på toaletten, men dit hålls ju dörren stängd.
Ett sätt är att ha en tilluftsventil i/vid "sovrumsfönstret" och ha en springa under/över toalettdörren så att fläkten där inne kan dra till sig luft från ventilen.

2 personer bör få ett luftflöde på 8 l/s för att luften ska vara fräsch.
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
Vi hade samma problem.
Vi satte in en ventil i ena ändan av stugan och en solcellsventilator, som man har till båtar, i andra ändan. Har helt blivit av med den unkna, fuktiga luften/lukten.
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
J Josth skrev:
Absolut borde det finnas ventiler! En ventil lågt vid entrédörren och en annan högt vid fönstret mellan sängarna. I längden kan det ge fuktproblem att ha en stuga kallställd. Att hålla underhållsvärme 8 - 10 grader med en luftvärmepump drar bara lite energi per år.
Ursäkta en kanske dum fråga. Men tilluftsventiler går ju att köpa färdiga satser. Ventil, rör osv. En sån sätter man då nertill vid dörren någonstans. Men hur kommer det sig att frånluftsventiler inte går att köpa i färdig sats? Jag fattar inte riktigt skillnaden på tilluft och frånluftsventilerna.
 
När det gäller vanliga väggventiler ser jag det som "ventil som ventil" oavsett tilluft eller frånluft. Ventil Fresh F80 t.ex. oavsett till eller från. Annars kan man ju sätta en PAX-fläkt på frånluften för att få rejäl luftväxling.
 
  • Gilla
Grossman
  • Laddar…
BirgitS
Om det ofta blåser mycket i en riktning kan det vara bra att utgå från att låta den riktningen på luften gälla även inomhus..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.