Hej! Skall renovera köket om några veckor och har lite funderingar. Har i dagsläget en kryddhyllefläkt som går från badrum via kök. Jag vill ta bort denna och tänkt ersätta med en paxfläkt genom badrummets yttervägg, samt en vanlig utsugsfläkt genom ytterväggen i köket för spishällen.

Behöver man någon annan lösning för frånluft i kök då jag tar bort grunddraget?

Är detta godkänt vid OKV? Gör man OVK i radhus?

Bor i ett bostadsrätssradhus med egen ventilation.

Tacksam för svar! :)
 
Är det en spiskåpa med centralfläkt? Oavsett är det där komplicerat och kan vara reglerat av föreningen. Jag skulle höra med styrelsen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Ingen centralfläkt. Enda som finns är ett rör från toaletten till burken ovanför spiskåpa som sedan går ut genom ytterväggen.

Pratade med ordförande som sa lite flyktigt att jag får göra vad jag vill då det är ett radhus. Tänkte mest på någon kommande ovk besiktning.
 
Ok. Låter ändå lite udda. Det är på ägaren (föreningen) att utföra OVK. Vad händer om det är nedslag på OVK? Ska föreningen se till att grejerna du köpt lirar med kraven?
 
Mitt tips: kolla vem i styrelsen som har koll på sånt. Ordf verkar inte vara den personen. Eller så är back loggen hos kommun så full att inget händer trots att föreningen struntar i OVK.
Anledningen att jag är skeptisk är att OVK är struligt. Extra struligt om inte standardiserat. Om inte OVK är struligt så blir värmekostnaden hög eller ventilationen dålig. Oftast, eftersom så få standardiserar.
 
BirgitS
Det är väl fortfarande föreningen som äger fasaden och är ansvariga för ventilationen, det påverkas ju inte av att bostadsrätterna är radhus i stället för lägenheter. Du behöver få ett skriftligt tillstånd av styrelsen på att du får ta upp hål i fasaden och ändra ventilationen.

Om du ska ha en imkanal som går ut genom väggen så måste du tänka på vad som händer om det brinner på spisen vilket innebär att det kan slå ut lågor från imkanalen.

Det måste finnas tillräcklig ventilation i huset hela tiden, det finns regler för vad luftutbytet ska vara för att hus och människor ska må bra.
 
  • Gilla
Löt57
  • Laddar…
Har bott i 3 olika BR radhus, alla med olika ventilationslösning.
Centralfläkt ovanför spisen.
FXT ovanför spisen.
FLVP.
I samtliga fall har det varit föreningen som ansvarat för ventilationen.

Så ta noga reda på vad som står i föreningens stadgar.
Det ordförande sa, kan betyda på att denne inte har nån koll alls.
 
Tack för svar! Ska höra runt i föreningen vad som egentligen gäller. Ska höra med de grannar som renoverat köket och har vad som ser ut som vanliga utsuhsfläktar också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.