Hej,

Jag har nyligen köpt ett hus med tillbyggnad gjord -66 där tillbyggnaden är i två plan. Källaren ligger delvis under jord och är ca 60kvm. En del av källaren är kallförråd där två st ventiler finns som sitter ca 10cm ovan marknivå. Resten av källaren som är gillestuga, liten verkstad på 6kvm och en bastu men det finns inga ventiler alls i denna del.

Trappen från övervåningen är enda ventilation som jag hittat förutom 4 st källarfönster (2-glas) som garanterat inte är täta.

Just nu har jag ingen värme på alls i gillestugan eftersom jag tänker lägga ett nytt golv, men innan jag gör det funderar jag över ventilationen. Ska det verkligen inte vara någon/några ventiler i den andra delen?

I gillestugan finns även en öppen spis där spjället är stängt för det mesta.

Utan att ha värmen på så ligger temperaturen på 16 grader och luften känns fuktig.

Vad kan/ska man göra för att få bättre luft?

Mvh David.


 
På sommarna är luften fuktig så det hjälper inte att öka ventilation. Avfuktare eller uppvärmning av källare är det mest effektiva lösningen i en fuktig källare, tror jag.
gaia
 
T
Gaia har helt rätt, om du forcerar ventilationen i källaren sommartid kan du t.o.m. öka fuktigheten då du får kondensutfällning (ditt kalla källargolv blir blött när varm uteluft kommer in). Jag snålade och köpte ett gäng "torbollar" på Jula, vilket funkar bra på sommaren då uppvärmningen är avslagen, annars rekommenderas en luftavfuktare, men dom går på mellan 3-4000:-.
 
jag tror inte det spelar så stor roll vilken du har, Jag har två som inte är med i råd och röns test men ser misstänkt lika ut nr 1 eller 2 och de har gjort underverk i källaren.

/Zeb
 
Oja.. jag köpte en för 1200:- på Coop.. Visst det är ingen Porche.. mera en micra.. Men den gör sitt arbete lika bra.. = Källaren är torr o fin..


Värt att veta är att när man läser om luftavfuktaren så kontrollera följande.

Liter/dygn !!!OBS!!! här gäller det att kontroller i vilken Temp det gäller.. min tar 12 liter/dygnet tror jag.. vid en Temp på 30 Grader.. å det händer nog alldrig i min källare.. ;)

Antal Kvm den täcker.. min täcker inte allt så stor yta dock är den ganska lätt att förflytta från ena sidan av källaren till den andra.. :)
 
T
jag köpte en för 1200:- på Coop.. Visst det är ingen Porche.. mera en micra..  Men den gör sitt arbete lika bra.. = Källaren är torr o fin..Intressant pris, vilken tillverkare är det ?

Undrar TN-Funkis
 
humm.. springer o kollar..

Appliance heter den..
 
dalmgren skrev:
Tack för era svar, uppskattat  :)

Jag har funderat på avfuktare och det verkar ju vara rätt lösning. Har tittat lite på Råd & Rön's tester, dock verkar testvinnaren vara svår att få tag på.

[länk]
Leta lite bara så hittar du bergis en, e kanon nöjd med min.
 
Gött, tack för alla svar!
Väldigt bra forum med trevligt folk! ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.