Behöver tips på ventilation i en källare på ett gammalt hus med självdrag. Dåligt med värme där nere pga att oljepannan är borta.. trycka in luft med en fläkt eller ska man skicka ut luften? Har 3st ventilationshål i grunden in till källaren.. har även en rörfläkt på 100mm och kan tänka mig å köpa fler eller andra fläktar så länge dom inte är allt för dyra om de skulle vara bättre med t.e.x en som trycker å en som suger ut luften. Så länge den inte ruttnar sönder så är jag nöjd
Jo och en sak till nu under vintern har gubben som bodde här innan satt igen hålen med isolering,bör ja kanske ta bort den?
Jo och en sak till nu under vintern har gubben som bodde här innan satt igen hålen med isolering,bör ja kanske ta bort den?
Redigerat:
Det är nästan alltid bättre att skapa undertryck genom att blåsa ut luft än att skapa övertryck genom att blåsa in luft.
Skapar man övertryck så kommer luften leta sig ut ur huset genom precis allt som tillåter luftgenomsläpp, vilket kan leda till att man trycker ut fuktig luft i väggarna som kommer suga åt sig av fukten.
Om man istället skapar undertryck genom att blåsa ut fuktig luft på ett kontrollerat sätt så kommer den betydligt torrare utomhusluften att leta sig in i huset, t.ex genom de befintliga ventilerna.
Skapar man övertryck så kommer luften leta sig ut ur huset genom precis allt som tillåter luftgenomsläpp, vilket kan leda till att man trycker ut fuktig luft i väggarna som kommer suga åt sig av fukten.
Om man istället skapar undertryck genom att blåsa ut fuktig luft på ett kontrollerat sätt så kommer den betydligt torrare utomhusluften att leta sig in i huset, t.ex genom de befintliga ventilerna.
Hej, Kryssedir,
otroligt att läsa din tråd, jag var just ifärd att posta samma fråga i samma ämne om ventilation.
Jag är frivillig att svara;
De ventilationshål du har i källaren är för tillopp av luft; med oljebrännaren och självdraget du hade så gav det en god ventilation. Jag är inte för att "trycka" in all luft utan istället nyttja självdrag/ mekanisk ventilation för att få ut fukt och öka/förbättra ventilationen. Med oljebrännare borta så tar ju mekanisk ventilation vid, även på sommaren då det är svårare att få till ett bra självdrag.
grundprincipen är tilluft i sov, vardagsrum och frånluft i kök (matos/fukt/ fukt från utandning) och badrum, tvättstuga och WC (fukt/ärtsoppa doft).
Bl a Socialstyrelsen säger; citat..".I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person.." slut citat.
Bad - Grundflöde 10 l/s för mindre badrum än 5 m2. 10 l/s + 1 l/s för varje m2 över 5 m2. Jag anser att en fläkt med grundflöde på 10/s är bra men forcerar vid förhöjd fuktighet.
WC - 10 l/s
Sovrum - 4 l/s per person.
Kök - Grundflöde 10 l / s + möjlighet till forcering
Så ja, sätt in fläkten för frånluft, ta bort lite isolering år gången till du får ett bra flöde. Prova dig fram.
Jag håller på och ska sätta in en Pax fläkt som frånluft i skorstenskanalen i gamla tvättstugan. Dumt? Tror inte det, den används inte just nu och när den gör det tar jag hål i väggen för frånluft. Idag vill jag bara ha ventilation.
Jag vill helst inte ha fukt i skorstenskanalen men samtidigt är ju spisfläkten inkopplad i en annan skorstenskanal, och den klarar fukt från både långkok och raggmunk.
otroligt att läsa din tråd, jag var just ifärd att posta samma fråga i samma ämne om ventilation.
Jag är frivillig att svara;
De ventilationshål du har i källaren är för tillopp av luft; med oljebrännaren och självdraget du hade så gav det en god ventilation. Jag är inte för att "trycka" in all luft utan istället nyttja självdrag/ mekanisk ventilation för att få ut fukt och öka/förbättra ventilationen. Med oljebrännare borta så tar ju mekanisk ventilation vid, även på sommaren då det är svårare att få till ett bra självdrag.
grundprincipen är tilluft i sov, vardagsrum och frånluft i kök (matos/fukt/ fukt från utandning) och badrum, tvättstuga och WC (fukt/ärtsoppa doft).
Bl a Socialstyrelsen säger; citat..".I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter uteluft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2) golvarea eller 4 l/s per person.." slut citat.
Bad - Grundflöde 10 l/s för mindre badrum än 5 m2. 10 l/s + 1 l/s för varje m2 över 5 m2. Jag anser att en fläkt med grundflöde på 10/s är bra men forcerar vid förhöjd fuktighet.
WC - 10 l/s
Sovrum - 4 l/s per person.
Kök - Grundflöde 10 l / s + möjlighet till forcering
Så ja, sätt in fläkten för frånluft, ta bort lite isolering år gången till du får ett bra flöde. Prova dig fram.
Jag håller på och ska sätta in en Pax fläkt som frånluft i skorstenskanalen i gamla tvättstugan. Dumt? Tror inte det, den används inte just nu och när den gör det tar jag hål i väggen för frånluft. Idag vill jag bara ha ventilation.
Jag vill helst inte ha fukt i skorstenskanalen men samtidigt är ju spisfläkten inkopplad i en annan skorstenskanal, och den klarar fukt från både långkok och raggmunk.
Redigerat:
Så då sätter jag fläkten för frånluft då alltså? Tack för svaren dock har jag hört att man gärna ska ha övertryck i källare, om ja drar ut luft blir de inte tvärtom?
Oj såg att du svarat på över å undertryck haha
Bör jag ändå skaffa en avfuktare också?
Du ska ha större undertryck i källaren än markplan.
Genom att ha större undertryck i källaren än markplan så minskas risken att "källarlukten" kommer upp till markplan.
Oberoende om man har självdrag (S), fläktstyrd frånluft (med återvinning (frånluftsvärmepump)) (F(X)) eller fläktstyrd från och tilluft (med återvinning (platt-/korsväxlare / roterande växlare / värmepumpväxlare)) FT(X) så ska frånluft tas från "dåliga" rum som tex kök, bad, toa, klädkammare, förråd, matkällare. Sedan har man tilluft till vistelserum som tex sovrum, vardagsrum, gillestuga. Från vistelserum till "dåliga" rum går det "överluft".
Genom att ha större undertryck i källaren än markplan så minskas risken att "källarlukten" kommer upp till markplan.
Oberoende om man har självdrag (S), fläktstyrd frånluft (med återvinning (frånluftsvärmepump)) (F(X)) eller fläktstyrd från och tilluft (med återvinning (platt-/korsväxlare / roterande växlare / värmepumpväxlare)) FT(X) så ska frånluft tas från "dåliga" rum som tex kök, bad, toa, klädkammare, förråd, matkällare. Sedan har man tilluft till vistelserum som tex sovrum, vardagsrum, gillestuga. Från vistelserum till "dåliga" rum går det "överluft".
Okej ja jag lämnade tillbaka rörfläkten och köpte en rejälare frånluftsfläkt.. så får man se hur de blir då.
Dock har jag nog rätt tätt runt fönster då dom är utbytta.. ska man sätta fönsterventiler? Har även en luftvärmepump på entreplan så den kanske skjuter på lite också?