Jag har ett rum som saknar inluftsventiler, även till kakelugnen som tar sin luft till härden från inomhusluften. Tidigare har det kanske räckt med öppningen från ett annat rum då hela huset är "välventilerat" då det är ett väldigt dåligt isolerat fritidshus. Nu ska rubbet isoleras (detta rum är en senare tillbyggnad som redan är isolerad) och då vill jag se till att det kommer in friskluft även i detta rum. Var ska jag placera ventilerna. Jag har markerat mitt förslag med rött i bilderna och skissen. Inuti ett ljust rum med snedtak, en kakelugn, soffgrupp, matbord och utsikt till vinterlandskap, markerade ventilpositioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av ett rum med föreslagna positioner för inluftsventiler markerade med röda kryss.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rum med trägolv och snedtak, möblerat med matbord och soffgrupp, röd pil pekar på väggen för ventilplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit kakelugn i ett rum med träväggar, med röd markering nära golvet som föreslagen plats för ny inluftsventil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hej, jag skulle sätta två 100mm i gaveln så har du så det räcker för kaminen med, luften hittar dit själv utan vägledning.
 
Tack för svar, låter bra även då den tänkta ventilen vid kakelugnen utsätts för snö om den ligger så lågt.

Är höjden bra eller ska de högre upp?
 
Rent allmänt är det bra att tilluftsventiler placeras högt för att minska kallras. Om det kan bli för högt vet jag inte. Men komfortmässigt borde det bli bäst.
 
  • Gilla
Färdigrenoverad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.