Bakgrund: Hus från 1950 med tillbyggnad 2012, självdrag. Tilluftsventiler i alla sovrum utom ett som angränsar till köket och där en frånluftsventil sitter som går genom väggen till köket och sen upp genom vinden och ut i det fria.

På kökssidan av väggen kommer ett inbyggnadskylskåp (bygger nytt kök) sitta och jag vill helst slippa såga sönder luckor (= sätta ventilationsgaller) som går hela vägen upp i taket. Min fundering är om jag kan släppa ut kylskåpets överskottsvärme i sovrummet istället med hjälp av en ventilationskåpa (se bild)?

Frånluft sker ändå genom badrum och murstock. Relativt öppen planlösning.
 
  • Inbyggnadskylskåpsutrymme med en synlig ventilationsslang i överkanten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
R Rocky80 skrev:
Min fundering är om jag kan släppa ut kylskåpets överskottsvärme i sovrummet istället med hjälp av en ventilationskåpa (se bild)?
Låter olämpligt eftersom man ska ha friskluft i ett sovrum och inte begagnad luft som kommer från ett kök.
 
Har du ingen frånluft i köket? Har du både i kök och från sovrummet så vet man ju inte vilken som blir "starkast". Du kan få luftflöde både till eller från sovrummet, beroende på väder och temperaturer.

Annars får du inte bara varm luft utan även matos, fukt osv in i sovrummet, för att inte tala om ljudet från kylskåpets kompressor levererat rakt in i ett sovrum. Tror nog ingen ventilationare skulle rekommendera en sån lösning.
 
Jodå, frånluft finns i köket. Det där med kompressorns ljud gör att jag tänker om. Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.