Hej.

Vi har köpt ett hus i början på 2014, huset i sig är gammalt.
det är vind på huset.. men det finns ingen ventilation på vinden.
men det har ju klarat sig länge utan ventilation,. ska man låta det förbli så då?
eller är det bra om man tar upp för ventilation..

Vad skulle vara för och nakdelar med det ?

Sen i en hallen, så har vi rivit ut hela innertaket.. skottat bort spån och isolering..
nu är tanken att isolera mellan takstolarna och ta bort vinden helt på just detta ställe.. bör man ha luftspalt innan isoleringen?
På ena sidan av taket har det tidigare varit isolerat med isolering.. endast tidningar bakom isoleringen.. men ingen luft spalt.. av tidningarna att dömma så har isoleringen suttid där ca 30 år. i övriga sned tak har det varit proppat med sågspån.

på takstolarna ligger det plank, sen oljehärdadmasonig och sen plåt.
jag bifogar två bilder för att ni ska få en bättre uppfattning på vad jag menar.
och jag är väldigt tacksam för all hjälp..

Denna första bild är snedtak, mot vägg..
20140220_122255.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


20140220_122308.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Lekmannasvar: Jag skulle göra (jag gör just nu) som det var gjort tidigare, alltså ingen luftspalt och sågspån som isolering. Tänk dock på att vanlig takpapp är tät och kan göra att det möglar/ruttnar. Det finns diffusionsöppen takpapp.
 
Det är ju dock ingen takpapp på mitt tak. utan oljehärdadbord..

Exostor skrev:
Lekmannasvar: Jag skulle göra (jag gör just nu) som det var gjort tidigare, alltså ingen luftspalt och sågspån som isolering. Tänk dock på att vanlig takpapp är tät och kan göra att det möglar/ruttnar. Det finns diffusionsöppen takpapp.
 
Jag tänkte mer på framtiden: om taket ska bytas så se till att det inte hamnar vanlig tät papp på det.
 
du tänkte så.. ja taket ska bytas till sommar eller sommaren där på..
jag gör en luftspalt och isolerar med riktig isolering..

Sågspån isolerar ju inge vidare bra..


Exostor skrev:
Jag tänkte mer på framtiden: om taket ska bytas så se till att det inte hamnar vanlig tät papp på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.