Hej gott folk!

Har ni några bra tips på hur man ska tänka kring ute/tillufts-don resp. frånluftsdon på utevägg/tak?
Ska till att montera ett FTX-aggregat i min verkstad (som byggs väldigt tätt & ordentligt isolerad, aka. passivhus-inspirerat) och tänkte dra ventilation i lösullen och ut i två separata ventilationsdon på ytterväggen - en för avluft och en för till-/uteluft.
Eller är det mycket bättre att ha ventilationsdon på taket? Tänker att jag helst undviker det för att hålla taket så tätt som möjligt.
Verkstaden, ~ 25 m2, (uppfinnarrummet) har 3 m högt väggliv och saxtakstolar, och väggen där jag tänkt montera ventil-"lådor" är inte synliga mot varken huset eller mot någon granne. Så det estetiska är inte så viktigt just där.

Undrar även hur ni andra gjort kring ventilation inuti verkstaden? Tar man bäst in luft upptill eller nertill, resp. frånluftsdon (vid golv, vägg, i tak, eller var)?
Har en svarv som kanske luktar lite "maskin" (olja, etc) och ett "kemikaliehörn" jag tänkt primärt ha frånluften vid.
Hade en tanke om att leda ned tilluft i mitten på taket (4 m upp blir det), och ev. frånluft i två diagonal-hörn för att få bra spridning. Vad tror ni?

Med vänlig hälsning,
Stefan Nilsson
 
Rickard.
Ursäkta min okunskap men är inte ftx väldigt överdrivet på 25m2?

Jag skulle hellre titta på sånna här "pax fläktar" med värmeåtervinning och eventuellt kanske man kan komplettera med punktutsug eller liknande vid behov.

Gissar att dom 2 lösningarna inte går hand i hand men kör man bara utsuget korta tider lär det inte direkt märkas i plånboken.
 
Garaget är byggt lite som ett energiexperiment (500 mm isolering väggar&tak, 400 mm isolering i platta) så därav vill jag även återanvända så mycket som bara möjligt av energin i ventilationen. :)
 
Rickard.
Det är nästan så man hamnar på den lätt filosofiska frågan om den extra energin du kan återvinna är värd mer än den extra energin att driva aggregatet.

På ett så litet rum behöver du bara en tilluft och en frånluft.
 
Aggregatet kommer behovstyras i ett överordnat system med triggers för fukt/temp/CO2.

Men ja, du har rätt. Alla delar i verkstadsbyggandet kommer inte gå att försvara rent ekonomiskt ;)
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.