Hej, jag skulle behöva få lite mer luftflöde i denna utebod då luften står typ stilla och det blir väldigt fuktigt. Det är inte optimalt för att förvara tex gödsel och gräsfrön som jag vill göra, samt att det är väldigt kvavt där på sommaren.

Trädgårdsförråd med gult trä, brun dörr, grått tak, omgivet av grönska under molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Trädgårdsförråd, gulmålade träväggar, mörkt tak, gröna buskar, gräsmatta, delvis molnig himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänker att jag ska ha ett ventilgaller lång ner vid dörren och ett ventilgaller högt upp i andra änden på boden.

Det bästa hade varit att ha ett ventilgaller i dörren, då där är mycket saker på insidan till vänster och höger om dörren.

Så till min fråga, jag hittar inte riktigt några ventilgaller att sätta i dörren. Har något ett bra förslag var jag hittar ett ventilgaller som jag kan sätta i dörren?

Samt, räcker det med ett vanligt ventilgaller i andra änden på utsidan, typ ett sådan här:
Metallisk ventilationsspaltsgrill, rektangulär form, skruvhål, mönstrade slitsar, industrikänsla, grå färgton, väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kommer göra susen att placera två ventiler likt du beskrivit.

Vägg:

hade jag placerat en freshventilen där luften skall in, förslagsvis Fresh TL100 DE. Då får du ett färdigt kit att bara montera.
Dörren:
Hade jag placerat denna;
https://www.polarpumpen.se/ventilat...DHKDRqUZyn3cq6Fi-W0N3o_8f3__FcCxoCEfIQAvD_BwE


Självdragsventilation likt de du vill åt kommer göra susen på vår,höst, vinter. Men kan forsatt kännas varmt/kvavt på sommaren pga den termiska kraften..
 
F fluffe97 skrev:
Det kommer göra susen att placera två ventiler likt du beskrivit.

Vägg:
hade jag placerat en freshventilen där luften skall in, förslagsvis Fresh TL100 DE. Då får du ett färdigt kit att bara montera.
Dörren:
Hade jag placerat denna;
[länk]


Självdragsventilation likt de du vill åt kommer göra susen på vår,höst, vinter. Men kan forsatt kännas varmt/kvavt på sommaren pga den termiska kraften..
Okej, förstår! Tror dock Fresh TL100 DE inte kommer gå att sätta på vägen. Vägarna består bara av plank och är kanske 22mm tjocka, inget mer. Så blir svårt att sätta en sådan. Måste det vara en sådan? Räcker det intr med ett galler?
 
S Spidertotz skrev:
Okej, förstår! Tror dock Fresh TL100 DE inte kommer gå att sätta på vägen. Vägarna består bara av plank och är kanske 22mm tjocka, inget mer. Så blir svårt att sätta en sådan. Måste det vara en sådan? Räcker det intr med ett galler?
Galler fungerar men om det inte finns någon fläkt måste ytan av hålet vara stort. Hade valt något typ 200 mm. Så mycket fukt blir du nog inte av med men du kanske kan dämpa värmen något under sommaren i boden.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Galler fungerar men om det inte finns någon fläkt måste ytan av hålet vara stort. Hade valt något typ 200 mm. Så mycket fukt blir du nog inte av med men du kanske kan dämpa värmen något under sommaren i boden.
Hmm okej. Så större hål för att få bort fukt? Eller måste man ha fläkt?
 
S Spidertotz skrev:
Hmm okej. Så större hål för att få bort fukt? Eller måste man ha fläkt?
Större hål för att få ner värme med termiska stigkrafter på sommaren. Fukt så beror det vad den kommer ifrån. Men om det inte tränger in fukt från marken så måste du ha någon form av värme i boden.
 
Om det bara är lite grejer som påverkas kan du ha ett antal plastlådor med lock, det hjälper bra.
Oisolerat förråd blir så på sommaren.
 
Förutom att placera nya ventiler/fläktar borde du ta bort växtligheten kring huset för att ge huset en chans att torka ut. Om växterna är kvar kan de också bidra till viss del att fukt kommer in i huset.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Större hål för att få ner värme med termiska stigkrafter på sommaren. Fukt så beror det vad den kommer ifrån. Men om det inte tränger in fukt från marken så måste du ha någon form av värme i boden.
Större delen av fukten kommer när det har regnat. Då är det störst problem. Men det har lite att göra med att taket inte är helt tätt.
 
Solpanel för uppvärmning och ventilation, svart, produktinformation på webbsida, prisangivelse, exempelbild på användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kika på en sån här. Värme och ventilation i ett. Finns även mindre varianter med bara ventilation.
 
Finns el? Ska du inte installera en PAX så du får ordentlig cirkulation? Om du ska förvara lite känsliga saker är det väl bäst?
 
Ventilationen kommer vara ganska begränsad om stugan saknar uppvärmning. Då krävs nån form av fläkt eller dylikt.
 
S Spidertotz skrev:
Större delen av fukten kommer när det har regnat. Då är det störst problem. Men det har lite att göra med att taket inte är helt tätt.
Det första du har att göra nu är att täta eller lägga om taket, ev ventilation kan du fixa nått annat år.
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
S Spidertotz skrev:
Större delen av fukten kommer när det har regnat. Då är det störst problem. Men det har lite att göra med att taket inte är helt tätt.
Föreslår att du börjar med att täta taket och sätt in ventiler för sommarvärmen.
 
Unikt namn
Behöver man verkligen mekanisk frånluft i en liten friggebod med gräsfrön?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.