Vårat hus från -37 har central murstock i två plan med ett gäng frånluftskanaler, och tilluftsventiler i vissa rum. Rent självdrag som jag är nöjd med.

Skall bygga till ett entrépåhäng (1:a vån), då sätter vi kanske en tilluftasventil där, eller så ingen ventilation alls. 8-10 kvm.

I andra änden skall vi bygga till 25 kvm fördelat på två små rum. De skall anslutas till en liten genomgång som är öppen in i matsalen i "gamla" huset. Räcker det med tilluftsventiler där, tror ni?

Om vi har råd så kanske vi fixar en toalett/dusch i entretillbyggnaden. Det ställer ju större krav på ventilationen. De bästa vore om man kunde ansluta till murstocken med horisontell kanal antar jag, eller? Pax-fläkt är inte min grej, riktigt.

Hur bör man göra?
 
När vi byggde till 90 kvm i entréplan så satte vi självdrag, som vi har i övriga huset. Vi byggde också ett badrum och där satte vi en fläkt som går på när man duschar. Det känns jättebra. Varför gillar du inte fläktar? De är ju bara på när det behövs.
 
De låter som de skulle gå sönder vilken sekund som helst! ;)

Åt vilket håll satte ni fläkten?
 
Ja, man får rensa dem ibland annars knarrar de. Vi bytte vår paxfläkt på övervåningen en gång också till en bättre, de finns i olika kvaliteter och det är inget man ska snåla på upptäckte vi efter att ha köpt en för dålig först. Den fläkten är kopplad till murstocken.

Tillbyggnaden är avlång och badrummet är placerat längst ut, längst bort från vanliga huset så att säga. Vi har satt en Fresh i ytterväggen på yttre gaveln.

Jag tror att du får fuktproblem i ditt badrum om du inte har fläkt.
 
Vad är det med paxfläkt du inte gillar? ljudet, utseendet?
Är det något av dem alternativen kan du ju sätta ett frånluftsdon med ljuddämpare och kanalfläkt med 5 stegs trafo.
Då kan du ju styra det hur du själv vill ha det utan ljud och utseende.
 
Vi satte en fuktstyrd PAX-fläkt i murstocken och dessutom en luftavfuktare. Snustorrt i badrummet vilket även fungerar som tvättstuga.

PAX finns ju i några olika utföranden, jag gillar inte den vanliga modellen men den här är OK (kommer med två fronter).
 
  • 701346_midi.jpg
Ljudet är det jag inte gillar. Känslig för brum, surr och annat krafs. Får det så mycket framför datorer, på jobbet och annat. Så när jag stänger av, så skall det stängas av, liksom. Tystnad.

Föredrar därför sjäklvcriukaltion i radiatorn (fast nu har jag pump) och självdrag i ventilationen. Passiv-freak, helt enkelt. Allt utom elden som brinner skall vara knäpp tyst...

Men, kanalfläkt sa du. Är det in mot murstocken eller ut genom väggen du menar?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.