Hej jag har en liten stuga på ca 25 kvm som värms med en Jötul kamin.
Dåligt isolerad i köksdelen då den är en gammal rastvagn från början.
Sovdelen var kaminen står är tillbyggd.
I sovdelen finns en venil i höjd med golvet som isar nu under vintern när jag eldar.
Andra ventilen är i köksdelen nära dörren i taknivå.
Det blir varmt i sovdelen men värmen har svårt att ta sig till köket.

Tycker ni min ventilation verkar rätt? Ventil i en vägg nära golvet i ett rum med trägolv, isbildning synlig på ventilen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ventil i hörnet av ett rum med ett fönster och gardiner, samt kläder som hänger på en klädstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad planlösning av stuga med kök, sovrum, kamin och markering för ventilation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser ut att vara fuktskador på tapeten vid båda ventilerna. Det är svårt att säga utifrån bilderna vad det beror på. Det kan bero på att det kommer vatten utifrån men det kan också bero på att det är fuktigt inne och bildas kondens på de kalla ventilerna. I det senare fallet kan det eventuellt hjälpa att öppna tilluftsventilen. Upplever du själv några problem med ventilationen?
 
Nu drar den in luft från ventilen närmast golvet och ut genom den vid taket.
Finns även en till ventil i köket inne i ett skåp men den har jag satt igen med rockwoll.
Glömde säga att det är en riktig stuga...utan el.
Ja sommarn har jag ju solel till tv och lampor.
 
A Avemo skrev:
Det ser ut att vara fuktskador på tapeten vid båda ventilerna. Det är svårt att säga utifrån bilderna vad det beror på. Det kan bero på att det kommer vatten utifrån men det kan också bero på att det är fuktigt inne och bildas kondens på de kalla ventilerna. I det senare fallet kan det eventuellt hjälpa att öppna tilluftsventilen. Upplever du själv några problem med ventilationen?
Tja det var lite blött nu i tapeten på den vid golvet mem det torkar till sommaren
Det andra är målad vägg så det är förgen som krackelerat pga kyla skulle jag tro.
En vinter var det -44 ute och - 34 inne.. Så det kan bli kallt ibland.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.