Har ett sommarhus byggt ca 1970 som står på plintar (om detta är relevant i sammanhanget). Upplever att det är väldigt dålig cirkulation på luften inne, blir snabbt kvavt och fuktigt inomhus på sommaren och värmen från luftvärmepumpen "stannar" i vardagsrummet och tar sig inte vidare till övriga rum.
Har gjort en enkel skiss av huset med fönster, dörrar och ventiler utsatta.

Hur ska jag tänka kring ventiler etc för att få bättre snurr på luften i huset?

Planskiss av ett sommarhus med markerade rum som vardagsrum, kök, hall, WC/dusch samt tre sovrum. Flera ventiler, fönster och dörrar är utmärkta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du saknar fläkt i badrum, vägg/fönsterventiler i samtliga sovrum och kanske två st i vardagsrummet.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du saknar fläkt i badrum, vägg/fönsterventiler i samtliga sovrum och kanske två st i vardagsrummet.
Förstår jag dig rätt att du menar en fläkt på timer eller nån givare för fuktighet och sen ventiler i v-rum+sovrum? Har ingen köksfälkt som går ut ut huset, kan det behövas en ventil där också eller är det lite overkill? Hela huset är bara 60 kvm så kanske funkar med bara en ventil i v-rum?
 
J jal2018 skrev:
Förstår jag dig rätt att du menar en fläkt på timer eller nån givare för fuktighet och sen ventiler i v-rum+sovrum? Har ingen köksfälkt som går ut ut huset, kan det behövas en ventil där också eller är det lite overkill? Hela huset är bara 60 kvm så kanske funkar med bara en ventil i v-rum?
Ja. Men fläkt på konstant drift som ökar vid fuktbelastning/dusch. Köksfläkt med ventil/skorsten inte lika viktigt, kolfilterfläkt duger också.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja. Men fläkt på konstant drift som ökar vid fuktbelastning/dusch. Köksfläkt med ventil/skorsten inte lika viktigt, kolfilterfläkt duger också.
Tack för snabba och bra svar.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja. Men fläkt på konstant drift som ökar vid fuktbelastning/dusch. Köksfläkt med ventil/skorsten inte lika viktigt, kolfilterfläkt duger också.
Håller inte med om kolfilter. Köksfläkten ska leda ut, det är stora mängder fukt igång ibland när man lagar mat. Jag råder alla att dra ut även den luften, det är en enkel åtgärd.
 
  • Gilla
Kling 1 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.