Hej, ska börja med att bygga kök strax, är i slutet av planeringsstadiet och funderar på eventuell ventilation i skafferi.

Så som köket ska bli placerat så är det tyvärr inte möjligt att bygga ett skafferi mot yttervägg som tanken var först, utan vi ska flytta skafferiet mot innervägg istället. Min tanke med ventilation var att isåfall dra ett spirorör från yttervägg in till skafferiet (har möjlighet att dra detta dolt).

Är det risk att göra detta? Tänker med fukt och sånt, ska man isåfall isolera röret? Hur mycket isolering?

Är det dumt att dra in ventilation till skafferi? Tänkte främst ha torrvaror där, men även dricka och t.ex. potatis.
 
BirgitS
Torrvaror och dricka behöver ju inte förvaras kallt. Potatis får inte bli kallare än +4 grader så kalluften måste kunna regleras. Sen behöver skafferidörren vara i stort sett tät så du inte riskerar att få tilluft i köket och tänk på att det blir ett kalldrag varje gång som skafferidörren öppnas. Hade släktingar med hus från 50-talet där skafferiet (60 cm högskåp) var kanske 1,2 - 1,5 m från ytterväggen och där gick det då ett rör högst upp i överskåpen till en ställbar lucka i skafferiet.
 
Självklart behövs inte torrvarorna förvaras kallt, bonus med drickan däremot om de blir lite kallare :)

Ja, att kunna reglera tilluften är ju bra att göra, främst för att det inte ska bli för kallt. Samtidigt måste man väl ändå ha en glipa i dörren för att få runt luften lite?
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
BirgitS
Så vitt jag kan minnas från de kallskafferier jag har stött på så har man försökt att få dörren tät genom en överfalsad lucka och ett vred som ordentligt håller in dörren mot stommen men det har inte funnits tätningslister. Om kall luft kommer in högt i skafferiet så bör den sjunka neråt och därmed tvinga den lite varmare luften uppåt och ut genom ventilen så det bör bli ett visst luftombyte. Samma sak i två matkällare belägna under jord, det har funnits en ventil i överkanten av rummet och man har haft en normal innerdörr utan några luftspalter. I samtliga fall har man varit tvungen att nästan stänga ventilen när det har varit många minusgrader ute för att det inte ska bli för kallt.

Skafferiet måste förstås vara gjort så att den kalla luften som kommer in kan röra sig neråt och inte bara kyler översta hyllan.
 
Jag kommer nog ändå förbereda ett spirorör till skafferiet och ha en ventil, men med möjlighet att stänga den ifall det inte fungerar som jag vill.

Frågan är ju då rent tekniskt hur man löser det med spiroröret, isolering av något slag?
 
  • Gilla
ulriki
  • Laddar…
BirgitS
Hur långt blir röret?
Är det många meter är det nog bäst att isolera det på något sätt så att det inte riskerar att kondensera rumstempererad luft på det kalla röret. Jag kommer inte ihåg hur det var gjort till det där skafferiet som stod en bit från ytterväggen.
 
"Kallskafferi" är väl ett arv från tider när man inte hade kylskåp.
Och för att verkligen kyla så behövs det väl två ventiler - en lågt ner som släpper in kalluft - alternativt från källaren/grunden och en högt upp som släpper ut varm luft.
Dessutom så måste/bör väl ventilen för insläpp av luft sitta på norra/skuggsidan av huset.
Tror personligen att torrvarorna mår bättre av att stå i ett skafferi som inte riskerar att släppa in fuktig luft.
En lösning för att få ett "kallskafferi" kan ses i TV-programmet 100% Bonde där Frank byggt en en underjordisk luftkanal som leder in (nedkyld) luft i skafferiet.
 
BirgitS
D doubleH skrev:
"Kallskafferi" är väl ett arv från tider när man inte hade kylskåp.
Det var normalt med kylskåp på 50- och 60-talet men kylskåp var dyra så de var ofta små, halvhöjd, även i hus/lägenheter för en familj. Sen ansågs det normalt att man (hemmafrun) la in västeråsgurkor, gjorde sylt och saft under sensommaren/hösten och det skulle ju förvaras svalt så att det skulle hålla sig till försommaren därpå.

D doubleH skrev:
Och för att verkligen kyla så behövs det väl två ventiler - en lågt ner som släpper in kalluft - alternativt från källaren/grunden och en högt upp som släpper ut varm luft.
Som sagt, de kallskafferier och matkällare jag har stött på har inte varit utformade så. Man vill inte ha ett stort drag genom skafferiet för då får man garanterat minusgrader i det vintertid. Ett skafferi jag minns var i en lägenhet från 40-talet och det var bara ett stort rör (kanske 15 cm i diameter) rakt genom husväggen och en tallriksventil på insidan, och hade man öppnat det för fullt på vintern hade man ju direkt haft jättekallt i skafferiet.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det var normalt med kylskåp på 50- och 60-talet men kylskåp var dyra så de var ofta små, halvhöjd, även i hus/lägenheter för en familj. Sen ansågs det normalt att man (hemmafrun) la in västeråsgurkor, gjorde sylt och saft under sensommaren/hösten och det skulle ju förvaras svalt så att det skulle hålla sig till försommaren därpå.


Som sagt, de kallskafferier och matkällare jag har stött på har inte varit utformade så. Man vill inte ha ett stort drag genom skafferiet för då får man garanterat minusgrader i det vintertid. Ett skafferi jag minns var i en lägenhet från 40-talet och det var bara ett stort rör (kanske 15 cm i diameter) rakt genom husväggen och en tallriksventil på insidan, och hade man öppnat det för fullt på vintern hade man ju direkt haft jättekallt i skafferiet.
Jo, jag är uppvuxen i ett hus byggt på 50-talet där skafferiet var ventilerat för att kunna förvara matvaror som inte fick bli för varma. I sommarstugan hade vi istället jordkällare för rotfrukter samt sylt och saft.
Och när det gäller två ventiler - om man leder in luft från källaren/grunden så är det förhoppningsvis inte minusgrader.
man måste ju självklart reglera tillflödet beroende på årstid.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.