Vi har ett hus från 1920-talet ("stenhus", d.v.s. tegel, lertegel, m.m. och putsat). Tidigare fanns det ingen isolering uppåt, men nu har vi snart isolerat färdigt taket. Därefter ska vi bygga innerväggar och ordna sovrum och allrum.

Vi har dessutom bytt ut de gamla, dåliga englasfönstren mot nytillverkade tvåglasfönster (i gammal stil).

Dett innebär ju förstås sammantaget att det kommer att vara mycket tätare än vad det varit innan. (I rummen, alltså. Luftspalt "bakom" isoleringen, och ventilation för detta utrymme, är gjort.)

1. Mitt första antagande, som jag vill få bekräftat, är att vi behöver någon form av ventilation i varje nytt rum?

2. Det är som sagt var ett hus från 1920-talet. Självdrag är principen för ventilationen i huset :) På nedanvåningen finns dels gamla, snygga klaffventiler i metall (som stämmer med huset), dels modernare fula vita "plastlock" som inte är snygga och som skulle kännas väldigt märkliga i de kommande nya rummen. Kan man köra på klassiska metallklaffventiler? Eller finns det någon annan lösning som ändå inte ser helt bisarr ut i sammanhanget?

3. Var kan man köpa dylika saker till rimligaste priser? På byggfabriken kostar klaffventilerna från 400 och uppåt; finns det billigare någonstans? Tips om var man hittar begagnade, t.ex.?
 
Hejsan

Jo ventilation behöver du ju nu när du får tätat och isolerat, och gamla klaffventiler borde väl även fungera på övervåningen/vinden. Hur har du ordnat med frånluften på övervåningen? Klaffventilerna sköter ju om tilluften. Som jag ser så kan man fixa ventilationen på ett antal sätt, antingen med självdrag, som du har nere, eller med FTX ventilation, alternativt kanske installera en eller två AirStar enheter. Nackdelen med FTX är väl att det blir mer jobb, och med AirStar, eller liknande, att det blir ett par ventiler på väggen som du kanske tycker ev misspryder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.