tja!
mitt älvsbyhus har mekanisk frånluftsventilation. nu funderar jag vad som är bäst för att lösa ventilationen i relaxen på 32m2 med bastu,bubbelpool och dusch. för närvarande så sitter det en frånluftsventil i hallen utanför och en tilluftsventil i relaxen men det räcker inte till ens när jag kör centralfläkten på högsta fart. kanske flytta frånluftsventilen till relaxen i närheten av bastun och duschen eller ett separat ventsystem i relaxen med fuktstyrd frånluftsfläkt?
förslag?
 
Jag tycker att din ventilation går åt fel håll. Du borde ha frånluftventiler i dusch och bastu. Tilluften borde inte komma utifrån. Stäng tilluftventilen och ordna en passage för tilluft där dörren finns till relaxavdelningen, så att tilluften kommer från resten av huset.

/Hasse
 
Hej!

I mitt Älvsbyhus har jag monerat en fuktstyrd frånluftsfläkt för att ventilera bort fukten från dusch och bastu, det fungerar bra.
Jag vill ju inte att all fukt ska komma in i resten av huset.
 
Jag kör tiluft till relaxen och frånluft från tvättstugan som ligger precis bredvid. Tycker det fungerar bra. Argumentet för detta är att vi tvättar 3 dagar i veckan och använder relaxen var 14:de dag. Det hänger alltså tvätt i tvättstugan mer eller mindre alltid och det känns viktigt att dra ut all luft från källaren den vägen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.