Idag har vi en kåk på två våningar som stått helt avstängd hela vintrarna. Ingen värme ingen ventilation, mer än otäta fönster. Så här har huset stått sen mina farföräldrar köpte huset på -70 talet. Ända gången det finns värme är vi är där. Jodå det luktar det klassiska stuglukten.
Jo jag vet att det bästa sättet att ta slut på ett hus är just så. Men husets värde idag är nog väldigt lågt.
Så inga pekpinnar om hur det sköts.
Det finns el, som är runt 10-15 år gammal.
Frågan är hur man ska tänka på ventilationen? El är det bästa men går bort för att driftskostnaderna kommer dra iväg. Då får det bli solceller. Är det värt att börja tänka på ventilationen? Kommer det bli någon egentlig skillnad? Bör man värma luften innan skickar in den med någon rolig lösning vi har en sån redan. Men behövs det egentligen? Jag tänker på att temperaturen kommer egentligen vara samma ute som inne.
mycket funderingar!
 
Klarar lätt 50 år till i samma stil om ni ser till sköta det.
 
J Josth skrev:
Solarventi kan kanske passa era behov? [länk]
Vi har en sån.
Men frågan är om det är ekonomiskt försvarbart egentligen med solarventi. Ur komfort synpunkt finns det ingen anledning med varm luft.
Eftersom vi är där så pass kort tid.
 
För att väcka liv i min egna tråd.
Att hitta en solcells fläkt som levererar i större mängder är omöjligt. Frågan är om en liten fläkt ändå kan göra någon nytta? Huset kommer vara kallställt under den här perioden. Tanken är att få luften att röra på sig när ingen är där. Det finns ingen anledning i det här fallet att följa rekommendationerna. eftersom ingen kommer vara där. stuglukten kommer inte försvinna, det är inte målet. Men kanske minska den lite.

Jag hade tänkt placera fläkten i trapphuset på ovanvåningen. just trapphuset har en praktisk anledning. Det finns ett tak utanför fönstret lätt att komma upp. De andra ställena kräver en lång stege. Jag har ingen lust att stå på en stege för att nå fönstret på ovan våningen. jag kan vara kinkig. Sen funderar jag på att då ha två fläktar och sätta den andra på nedre plan i trapphuset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.