Hej!

Äger en byggnad uppförd i betongelement med garagelokaler som inte värms upp alls (lokalerna hyrs ut till kallhyra huvudsakligen till privatpersoner med hobbyprojekt). Tidigare har man monterat en mekanisk frånluftsventialtion i en andel av byggnaden som evakuerar luft ur några av lokalerna och som ersätts med ouppvärmd luft från utomhus in i lokalerna. Montaget av frånluftsanläggningen gjordes enligt uppgift eftersom "lokalerna luktade lite fuktigt".

Min egen uppleverlse är att detta gjort luktproblemet värre i den ventilerade delen av byggnaden eftersom lokalerna kyls ner under vintertiden med kall (men föralldel relativt torr) luft men under sommaren dras varm fuktig luft in vilken kyls av i dom relativt sett kallare lokalerna och höjer fuktigheten i lokalerna. Detta ger mer relativ fukt och därmed mer lukt.

Min magkänsla är att om man skall sänka den relativa fuktigheten i lokalerna och bli av med eller minska luktproblemet så är uppvärmning eller avfuktning de åtgärder som är nyckeln? Eller ännu hellre en kombination ac uppvärmning, avfuktning och ett litet luftutbyte, Eller tänker jag fel? Och om jag då tänker rätt - är då den nuvarande ventilationslösningen av ondo och faktiskt förvärrar situationen?

Som en liten bonusfråga så vill en av mina hyresgäster isolera sin lokal för att snabbare kunna värma upp sin lokal under kalla årstiden dom tillfällen han är där. Detta är för tydlighetens skull i en oventilerad lokal. Min magkänsla är att isolering av lokalen inte kommer göra så särskilt stor skillnad på uppvärmningstiden utan det är snarare en åtgärd som betalar sig om man håller lokalen varm under längre tid. Istället bör man kanske kika efter en biffig byggfläkt och kanske hitta ett sätt att aktivera den 1-2 timmar innan ankomst? Eller tänker jag fel om nyttan med isolering? Kundens önskan är att kunna arbeta några timmar vid ett två tillfällen i månaden i lokalen och däremellan inte ha någon uppvärmning.

Vore väldigt tacksam för lite återkoppling.

MVH
Andreas
 
Ett litet isolerat utrymme värms naturligtvis upp mkt snabbare än större utrymmen oc/eller oisolerade.

Om det är fukt som är problemet så är det en avfuktare du ska ha, om du inte tänker värma upp lokalen som ju är det andra alternativet.

Om det vistas människor i lokalen så måste det finnas tillräcklig ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.