Hej!

Vi har en oisolerad förrådsbyggnad på ca 15 kvm som idag är helt utan någon form av ventilation (eller uppvärmning). Det finns ett litet fönster. Nu när det börjar bli varmare ute så märker man att ventilation saknas och det blir väldigt kvavt och fuktigt där inne. Byggnaden fanns när vi köpte huset för tre år sedan och har nog funnits i ca 15-20 år.

Frågan är, bör/ska man installera någon form av ventilation i byggnaden eller blir det bäst att låta allt vara som det är?

Tacksam för svar. :)
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K Kixan1 skrev:
Hej!

Vi har en oisolerad förrådsbyggnad på ca 15 kvm som idag är helt utan någon form av ventilation (eller uppvärmning). Det finns ett litet fönster. Nu när det börjar bli varmare ute så märker man att ventilation saknas och det blir väldigt kvavt och fuktigt där inne. Byggnaden fanns när vi köpte huset för tre år sedan och har nog funnits i ca 15-20 år.

Frågan är, bör/ska man installera någon form av ventilation i byggnaden eller blir det bäst att låta allt vara som det är?

Tacksam för svar. :)
Jag skulle satt i en FRESH-ventil eller liknande: Aldrig fel att ventilera inomhusluften
 
  • Gilla
Kixan1
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Jag skulle satt i en FRESH-ventil eller liknande: Aldrig fel att ventilera inomhusluften
Tack för svar! :)
 
Mår byggnaden bra? Ä ni inne i förrådet längre tider?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Mår byggnaden bra? Ä ni inne i förrådet längre tider?
Byggnaden mår jättebra och det är därför jag funderar. Inget mögel eller påväxt och luktar friskt av trä. Vi är bara inne och hämtar redskap ibland i stort sett. Förvarar gräsklippare och andra redskap och grejor där.
 
K Kixan1 skrev:
Byggnaden mår jättebra och det är därför jag funderar. Inget mögel eller påväxt och luktar friskt av trä. Vi är bara inne och hämtar redskap ibland i stort sett. Förvarar gräsklippare och andra redskap och grejor där.[

Du skulle kunna få ner värmen i förrådet an aning med två ventiler i vägg. En högt upp och en långt ner men annars ser jag inte något direkt behov av ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.