Har byggt ett sovrum i fjällstugan med 2st 3våningssängar på en yta av 2x4m . Ingen ventilation i sovrummet. Nu till frågan, jag kan dra en ventil ut genom väggen eller sätta en Ventil i taket och dra upp på vinden och in i en ledig pipa i skorsten? Vad är bäst, kan piska på bra med snö mot den väggen där den isf skulle ut igenom väggen.
 
Nu är jag ingen expert men du verkar prata om frånluft, men det ska väl vara tilluft i sovrum?
 
Väggventil långt upp mot yttervägg är bäst
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Väggventil långt upp mot yttervägg är bäst
Om man inte har modern ventilation med motoriserad fläkt och sätter en ventil högt upp på väggen så blir det frånluft eftersom den varma luften samlas högst upp och trycker på utåt och kall luft sugs in nere vid golvet.
Om man har frånluftsfläkt så att huset har konstant undertryck så funkar det med tilluftsventiler högt upp på väggarna.

Generellt brukar man vilja ha friskluft in till sovrum och utsug av gammal fuktig luft i badrum.

Så en fuktstyrd fläkt (typ paxfläkt fast det finns olika märken) i badrummet eller en fläkt som går konstant på lågfart när ni är i huset skulle vara bra för att få mer cirkulation på luften i huset. sedan en tilluftsventil under fönstret i sovrummet med en stormkåpa monterad på utsidan.
 
F Fred vom Jupiter skrev:
Om man inte har modern ventilation med motoriserad fläkt och sätter en ventil högt upp på väggen så blir det frånluft eftersom den varma luften samlas högst upp och trycker på utåt och kall luft sugs in nere vid golvet.
Om man har frånluftsfläkt så att huset har konstant undertryck så funkar det med tilluftsventiler högt upp på väggarna.

Generellt brukar man vilja ha friskluft in till sovrum och utsug av gammal fuktig luft i badrum.

Så en fuktstyrd fläkt (typ paxfläkt fast det finns olika märken) i badrummet eller en fläkt som går konstant på lågfart när ni är i huset skulle vara bra för att få mer cirkulation på luften i huset. sedan en tilluftsventil under fönstret i sovrummet med en stormkåpa monterad på utsidan.
Har ju både köksfläkten ut i skorsten och badrumsfläkt modell pax som går på grundvarvtal. Ska jag köra på en Ventil ovanför fönstret då med stormkåpa på?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.