Nu får ni alla byggahus experter gärna hjälpa till lite. Sonen med familj håller på att renovera köket i sin lägenhet. Vid ytterväggen så fanns det här ventilationsröret och det var intryckt tidningar och diverse tyger i röret, har ett ventilationsgaller på fasaden.
Tror ni att det går att använda denna ventil för köksfläkten?

Renoveringsprojekt där ett ventilationsrör med stoppning syns i ett kök under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Insyn i ett smutsigt ventilationsrör med rester av tidningar och tyg, fråga om användning för köksfläkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
E
Det bör sonen verkligen kontrollera med bostadsrättsföreningen, i och med att ventilationen brukar ligga på föreningens ansvar.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Kolla med föreningen så får han ett definitivt svar inom någon dag.

skulle jag få gissa så tror jag det är en gammal ventilationskanaler till kallförråd, från tiden innan man hade kylskåp. Om lägenheten nu är lite äldre vill säga. Jag hade det i min lägenhet från mitten av 30-talet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Tycker också att det ser ut som att det är ventilationen till ett kallskafferi som var vanligt ända in på 60-talet för även om man hade kylskåp var de mycket dyra och små. Antagligen olämplig att använda som imkanal eftersom sådana bl.a. ska tåla att det brinner i dem och utloppet på fasaden måste också vara gjord på ett sätt så att fasaden inte kan bli brandskadad. Det får inte heller förekomma att tilluft till andra rum tas in i närheten av imkanalens utlopp.
 
  • Gilla
eb86
  • Laddar…
Visste att jag skulle få svar, tack allihop :ok:. Kontakt med föreningen blir det och det stämmer nog att det var ventilation i ett gammalt skafferi.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.