Hej! Ska renovera mitt kök i min bostadsrätt nyinköpta bostadsrätt.
När vi flyttade undan den befintliga kylen hittade vi detta på väggen. Det blåser kallt utifrån då det är ytterväggen. Detta är den enda tilluftsventilationen som finns i köket. I de andra rummen finns små ventiler man kan vrida på under fönsterna (40-tals hus), men inte i köket inser jag ju nu. Jag hade ju tänkt ha ett väggskåp där.

Det är ca 14 cm diameter och ca 155 cm från golvet. Någon har stoppat i vad som ser ut som hushållspapper tidigare

Någon som vet hur man kan lösa detta förutom att skippa skåp där helt? Behöver all förvaring jag kan få nämligen.
 
  • Öppet rör i vägg fylld med ihopknölat papper; spår av tidigare installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kan det ha varit varit skafferi/svale där när huset var nytt? Dom har ofta haft ventilation rakt ut.

Normalt har man bara frånluft (köksfläkt) i köket, så det är helt normalt att det inte finns någon tilluft där. Tilluften ska finnas i sovrum och vardagsrum, så dras luften därifrån ut via kök och badrum.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 2 till
  • Laddar…
Det är möjligt att det varit så. Så du menar att man då kan bygga igen detta?
 
Kommer ha kolfilterfläkt, men sen sitter det en annan ventil på ett annat ställe i köket
 
Om det hade varit i min villa hade jag satt igen hålet (det verkar till och med finnas ett igensatt sådant hål bakom vävtapeten i vårt kök), men vad jag har förstått finns det regler kring ändring av ventilation i lägenheter. Om man ändrar i en lägenhet kan det påverka ventilationen i dom andra. Prata med styrelsen innan du sätter igen något.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Tack för svaret :)
 
Claes Sörmland
L Lber skrev:
Det är möjligt att det varit så. Så du menar att man då kan bygga igen detta?
Du får som sagt inte ändra på lägenhetens ventilation, det är styrelsen som beslutar över den. Jag har en gammal lägenhet från 1905 och har tilluft även i köket. Förr fanns ju inte våtrum och man eldade med ved så man behövde mycket tilluft och den där idén om tilluft i vissa rum och frånluft i andra kom senare. Man ville på den tiden kunna stänga rum med täta dörrar och hålla olika temperatur i olika rum.

I korthet så ska inte ventilationen alls ändras om den inte ska helt projekteras om. D v s för att din lägenhet ska klara OVKn så ska ventilen finnas kvar. (Om det nu inte är en ren skafferiventil som aldrig har stått i förbindelse med resten av lägenheten.)
 
Fadai
Jag hade satt igen den utan att prata m nån. Det är ju frånluft du ska ha i köket, inte tvärtom. Sen sätter du gladeligen upp dina skåp. Om du trycker in isolering innan du förseglar så slipper du kallras där.
 
Ja det är planen nu efter att jag läst på lite. Hade ingen aning om man inte ens ska ha tilluft i kök. Nu har jag lärt mig något nytt
 
Till föreningen gör en OVK och din lägenhet tas i stickprovet. Då blir det lite småsegt
 
Ett tips är att kolla igenom dokumentationen ifrån den senaste OVK-besiktningen. Där bör det stå hur tänkt till- och frånluft skall fungera, ex. ”Till luft sker igenom spaltventiler under fönster” alternativt står det att det finns tilluft via ventilationen i köket. Den dokumentation bör styrelsen ha, bör också finnas hos kommunen och kanske ifall ni har något arkiv själva?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.