Vi flyttar snart in i vårt hus från -79 med F-system. På övervåningen finns frånluft som ansluts till F-systemet i badrummet. Det finns även en öppen ventil från klädkammare som blåser ut frånluft direkt till en ouppvärmd vind. På besiktningen blev vi rekommenderade att åtgärda detta genom att sätta ett rör eller dylikt som blåser ut frånluften närmare takfoten och inte direkt ut på den ouppvärmda vinden. Jag har försökt rita hur det ser ut idag i bifogad bild, kanalerna till F-systemet sitter ovanför badrummet. Bör vi göra en sådan "enklare" lösning med att få frånluften att blåsa ut vid takfoten eller bör vi göra en mer påkostad variant och ansluta frånluft till vårt F-system?
 
  • Skiss av ett hus vindplan som visar frånluftssystem med kanaler från badrum och klädkammare, markerade vägar för förändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
"Blåser" det verkligen ut från ventilen, det borde vara tvärtom med tanke på det mekaniska frånluftsystemet.
Har ventilationen fungerat sedan ´79 så är den säkert OK.
 
  • Gilla
exerg
  • Laddar…
E etompau skrev:
"Blåser" det verkligen ut från ventilen, det borde vara tvärtom med tanke på det mekaniska frånluftsystemet.
Har ventilationen fungerat sedan ´79 så är den säkert OK.

Så tolkade jag det på besiktningen men det låter ju inte rimligt nu när du säger det..vi har inte flyttat in än så kan inte kolla för stunden men får kika på det när vi flyttar in. Jag har dock förstått det som att det alltid ska finnas frånluft i klädkammare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.