Hej!

Vi har köpt en 1,5 plans villa (1972) med källare där det saknas ventilation i källaren (80 kvm) förövrigt självdrag i hela huset. Det finns fönster i källaren med vädringsfunktion men det är allt. Källaren består endast av betong och klinkergolv och inga tecken på för hög fukt eller mögel.

Efter besiktningen fick vi till oss att ventilationen behövs förbättras och tvättstugan är i källaren. Om jag förstår det rätt så ska vi ordna så tvättstugan har frånluft och alla de andra rummen har tilluft och även komplettera med en avfuktare.

Hur hade ni löst denna situation?

Vilket ventilationssystemet hade ni haft?

Ska jag enbart sätta in i de rummen utan fönster? Eller gå enligt min planering på planlösningen nedan.

Om jag ska ha självdrag i källaren, vilka väggventiler är bra/bäst för källare?

Jag är med att fukten i källaren är högre på sommaren och att man inte bör släppa in för mycket varm luft av det jag har läst :).

Jag tar tacksamt emot alla tips och idéer.

Rött - frånluft
Blått - tilluft
 
  • Planritning över källarvåning markerad med blå och röd färg för till- och frånluft i olika rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Typ PAX-fläkt i tvättstugan och vägg/fönsterventiler i de andra rummen lär duga.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Baraba Baraba skrev:
Eller gå enligt min planering på planlösningen nedan.
Du missade nog att klicka på Klistra in eller något annat.

Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Mick3n och 1 till
  • Laddar…
Tack :)

nu har jag bifogat bilden :)
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Typ PAX-fläkt i tvättstugan och vägg/fönsterventiler i de andra rummen lär duga.
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Typ PAX-fläkt i tvättstugan och vägg/fönsterventiler i de andra rummen lär duga.
Tack för din input, ska definitivt kika på det :)
 
Om ni ska göra om hela husets ventilation är det bästa ett s.k FTX-system, kostar en del men är del överlägset bästa, plugga på lite om det också när du ändå är igång ;=)
 
  • Gilla
Baraba
  • Laddar…
BirgitS
I förrådet skulle du kunna ha frånluft också för det kan bli lite för lite luftombyte i gillestugan annars med bara en frånluft på tre tilluft. I förrådet vistas man ju inte någon längre stund så där behövs det ju inte tilluft av det skälet.

Du behöver också se till att det finns en springa ovanför eller under varje dörr så att luften kan passera mellan rummen.
 
  • Gilla
Baraba
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Om ni ska göra om hela husets ventilation är det bästa ett s.k FTX-system, kostar en del men är del överlägset bästa, plugga på lite om det också när du ändå är igång ;=)
Tanken är att förbättra ventilation till en början men helt klart värt att läsa på om FTX-systemet först.
Plugga på är bara förnamnet som man har läst på om charmen med 70-talshus haha

Jag tackar och bugar för informationen
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Är trapphuset öppet till övervåningen eller finns det en någorlunda tät dörr i överkant? Om dörr saknas kan frånluften komma från övervåningen istället för runt om i källaren vilket inte är riktigt bra. Förrådets luftväxling nämndes också men all luft in i verkstaden måste ju passera förrådet på väg mot fläkten så det blir en växling i förrådet också.
 
  • Gilla
Baraba
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
I förrådet skulle du kunna ha frånluft också för det kan bli lite för lite luftombyte i gillestugan annars med bara en frånluft på tre tilluft. I förrådet vistas man ju inte någon längre stund så där behövs det ju inte tilluft av det skälet.

Du behöver också se till att det finns en springa ovanför eller under varje dörr så att luften kan passera mellan rummen.
Är helt med hur du tänker med luftflödet.
Tack :)
 
G Guson skrev:
Är trapphuset öppet till övervåningen eller finns det en någorlunda tät dörr i överkant? Om dörr saknas kan frånluften komma från övervåningen istället för runt om i källaren vilket inte är riktigt bra. Förrådets luftväxling nämndes också men all luft in i verkstaden måste ju passera förrådet på väg mot fläkten så det blir en växling i förrådet också.
Bra att du ställde den frågan.

Trapphuset är öppet till övervåningen och den frånluften som finns är i kök och badrum.

Vad förslår du att man ska göra?
 
G Guson skrev:
Är trapphuset öppet till övervåningen eller finns det en någorlunda tät dörr i överkant? Om dörr saknas kan frånluften komma från övervåningen istället för runt om i källaren vilket inte är riktigt bra. Förrådets luftväxling nämndes också men all luft in i verkstaden måste ju passera förrådet på väg mot fläkten så det blir en växling i förrådet också.
Man är helt ny inom ämnet men nu tror jag att jag har förstått dig rätt, rätta mig om jag har missförstått dig :)

Luften från källaren ska helst inte ta sig upp och för att få luften att stanna kvar i källaren så ska jag ha 2 tilluft (blå), 2 frånluft och mellan förråd och klädförråd installera en växling? Behöver jag göra det mellan gillestugan och tvättstugan med (grön) och hålla dörrarna stängda?

Tack till er alla som svarat
 
  • Planritning av en källare med markerade till- och frånluftsventiler, växling mellan två förråd och färgade punkter som visar ventilationens flöde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Man brukar få mer problem med att det som tänkt som tilluft på övre plan blir frånluft för undre plan än tvärtom. Men det är bra att se över luftväxlingen där uppe samtidigt för att försöka se till att ventilationen varje plan kan fungera var för sig.

Men om ni ska satsa på FTX, vilket inte så många gör pga. kostnaden, så ska ni ju inte nu ta upp hål i väggarna nu bara för att sen behöva stänga igen dem. Då är det bra att i stället se till att det vädras tillräckligt mycket.
 
  • Gilla
Baraba
  • Laddar…
Baraba Baraba skrev:
Man är helt ny inom ämnet men nu tror jag att jag har förstått dig rätt, rätta mig om jag har missförstått dig :)

Luften från källaren ska helst inte ta sig upp och för att få luften att stanna kvar i källaren så ska jag ha 2 tilluft (blå), 2 frånluft och mellan förråd och klädförråd installera en växling? Behöver jag göra det mellan gillestugan och tvättstugan med (grön) och hålla dörrarna stängda?

Tack till er alla som svarat
Jag tänkte mig i första hand att fläkten suger ner övervåningens luft eftersom det var självdrag men det kan förstås lika gärna bli som BirgitS skriver att luften går uppåt, tex om man startar en köksfläkt eller badrumsfläkt på övre planet. Jag skulle försökt isolera källarens ventilation genom att ha alla dörrar mot trapphuset "täta". Ditt förslag med de gröna passagerna är bra men jag skulle personligen sätta frånluft i verkstaden (och tvättstugan) och tilluft i förrådet och gillestugan för att eventuellt "luktstarka aktiviteter" som målning inte skall ventileras ut genom klädförrådet/förrådet.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man brukar få mer problem med att det som tänkt som tilluft på övre plan blir frånluft för undre plan än tvärtom. Men det är bra att se över luftväxlingen där uppe samtidigt för att försöka se till att ventilationen varje plan kan fungera var för sig.

Men om ni ska satsa på FTX, vilket inte så många gör pga. kostnaden, så ska ni ju inte nu ta upp hål i väggarna nu bara för att sen behöva stänga igen dem. Då är det bra att i stället se till att det vädras tillräckligt mycket.
Det är lite så jag har funderat under dagen när jag läst på om FTX, ringde ett företag, att göra hålen så tar de ca 3000:- ink. material per hål. Ska vi då satsa på FTX om ett par år så måste hålen lagas då tillkommer det en kostnad till på det. Får nog ta lite kostnadsförslag på FTX systemet.

Stort tack för ditt svar :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.