hejsan!

Har en liten fundering angående ventilation i källare. Sitter och skissar på vårat framtida hus och kommer då att ha källare samt då ha tvättstuga i källaren. Hur löser jag att få ned ventilations rören för frånluften till källaren? kan ju inte lägga dem i golvbjälklag då hålen blir 100 mm spiro eller??

tacksam för svar

jonas
 
Bra att du frågar NU, innan det är försent!

Egentligen ett ganska enkel lösning på problmet, se till att dra all grova rör (vent, VA) längs med bjälklaget. På detta vis behöver du bara borra genom kortlingarna som du f.ö kan göra dubbla.



 
jo visst kan jag dra rören längs med men sedan skall jag ju upp på vinden med röret? hur fanken gör jag då? kan jag lägga det i den "yttre" delen av isoleringen ? jag kommer att ha en 145+45 yttervägg.

/jonas
 
Helst inte i yttervägg med tanke på temperaturskillnaderna som säkert ger kondensproblem. Har du ingen inner vägg som går att använda för detta? Själv gjorde jag väggen mellan sov/badrum till en dubbevägg, 30 cm tjock som döljer det mesta (golvvärmefördelare, dubbla ventrör 160 mm, avloppsluftning 110 mm m.m.)

Bild:
http://www.familjenlindstrom.se/images/dubbelvagg.jpg
 
Eller ett schakt logiskt placerat. Ex. i en garderobsrad.
Vi har ventilationsrören från källaren i schaktet med skorstenen från pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.