Hej!

vi behöver hjälp med att lösa ventilationen i vår källare. Vi håller på att inreda en källare i ett 40-tals hus. Det ska bli badrum, 2 sovrum och ett allrum. Alla rum har nya fönster med in-luftsventiler och badrummet är utrustat med fläkt. I mitten av källaren finns en murstock med 9 kanaler varav 3 är öppna med ett hål i källare . Det känns tydligt att det är drag i kanalerna och de har tidigare använts för ut-luft.

Det är ett fritidshus så vi vill inte lägga hur mycket som helst på ventilationen. Skulle det räcka att sätta fläktar kopplade till murstocken? Hur många behövs isf? Utrymmet är totalt 55 kvm. Behövs murstocken besiktigas av skorstensfejare innan? Tips på annan bra men billig lösning?

Tack på förhand!
 
Räcker inte det med det drag som är i dag ?
 
Eller menar du att skorstenskanalerna ger tilluft?
 
Det är från-luft i murstocken, lite otydligt. Men hur vet man om det räcker med självdraget? Vi hade en ventilationsfirma ute och tittade och de ville anlägga en avancerad lösning med rör i innertaket.
 
Jag skulle vilja påstå att det drag som är nu räcker!
Klart att firman vill göra den avancerade lösningen... :)
 
  • Gilla
Cowgirl79
  • Laddar…
Tycker inte alls det är självklart draget räcker till. Hos mig var det dålig vent förutom på vintern med självdrag men har numera en frånluft fläkt som suger ut på 4 ställen. Jag tror inte det är så bra att blåsa i skorsten borde vara bättre att suga på toppen men hur värms huset ?
 
Jag ställde samma fråga och fick som svar att man inte ska ha frånluft från källare som har självdrag från grunden genom skorstenen då det kyler ner skorstenen och skapar kondens i den .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.