Hej,

I år har vi köpt ett hus från 1935. I besiktningsprotokollet framgick att det fanns mikrobiell påväxt på innertaket.
Vi behöver göra något åt detta men jag är lite osäker på vilken väg som är bäst att gå.

Förutsättningar:
Hus i två plan ~145m2 med källare (stengrund).
Tilläggsisolerat
Treglasfönster
Bergvärme
Ingen kamin (finns skorsten då man eldade med ved förr)

På andra våningen finns det friskluftsintag vid varje fönster. Det finns inte på första våningen (!?)

Första våningen: Kök, badrum, vardagsrum.
Andra våningen: Tre sovrum, kontor, toalett

Enda mekaniska frånluften är en paxfläkt i badrummet.

Besiktningsmannen rekommenderade att installera en konstant gående fläkt typ pax på andra våningen också samt se till att ex. luckan till vinden är tät.

Så nu undrar jag om det finns lite mer råd att få här av någon kunnig? :)

Mvh
 
  • Grått tvåvåningshus från 1935 med tegelrött tak och trädgårdsmiljö i soligt väder, stenmur syns i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
surris
Hej,

Pratar vi om påväxt på taket inne i bostadsutrymmet eller på vinden?
 
surris surris skrev:
Hej,

Pratar vi om påväxt på taket inne i bostadsutrymmet eller på vinden?
Ja det var lite otydligt av mig men det gäller innertaket på vinden.
 
Vi hade också det på vårt hus när vi köpte det. Som tur är så har vi en kamin och blev rekommenderade att elda då och då, vilket vi gör och har blivit av med problemet. Vi bytte också tak och tog upp ventilationshål i råsponten här och där. Ni funderar möjligtvis inte på att installera en kamin?
 
Redigerat:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Vi hade också det på vårt hus när vi köpte det. Som tur är så har vi en kamin och blev rekommenderade att elda då och då, vilket vi gör och har blivit av med problemet. Vi bygge också tak och tog upp ventilationshål i råsponten här och där. Ni funderar möjligtvis inte på att installera en kamin?
Tack för svar :) Jo dom tankarna finns. Känns som att det ska finnas en kamin i ett hus med denna åldern.
Sen vill jag nog ha någon typ av ventilation iaf. Tycker att luften känns lite stillastående ibland.
 
BirgitS
R Rckrd skrev:
Hej,

I år har vi köpt ett hus från 1935. I besiktningsprotokollet framgick att det fanns mikrobiell påväxt på innertaket.
Vi behöver göra något åt detta men jag är lite osäker på vilken väg som är bäst att gå.

Förutsättningar:
Hus i två plan ~145m2 med källare (stengrund).
Tilläggsisolerat
Treglasfönster
Bergvärme
Ingen kamin (finns skorsten då man eldade med ved förr)

På andra våningen finns det friskluftsintag vid varje fönster. Det finns inte på första våningen (!?)

Första våningen: Kök, badrum, vardagsrum.
Andra våningen: Tre sovrum, kontor, toalett

Enda mekaniska frånluften är en paxfläkt i badrummet.

Besiktningsmannen rekommenderade att installera en konstant gående fläkt typ pax på andra våningen också samt se till att ex. luckan till vinden är tät.

Så nu undrar jag om det finns lite mer råd att få här av någon kunnig? :)

Mvh
Det låter bra att stoppa in en ständigt gående fläkt i toaletten på andra våningen och göra ett eller två friskluftsventiler i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.