Jag har nyligen köpt ett souterränghus byggt -72 med självdrag. Min tanke är att ha ett hemmagym i ett av källarrummen. Eftersom rummet ligger vägg i vägg med pannrummet och jag vill ha frisk luft när jag sportar är jag intresserad av en ventilation som ger fräsch luft i gymmet (idag kan man känna att det finns en oljepanna i närheten).

Både pannrum och gym har kanaler till yttervägg så man kan montera fläktar i båda rummen.

Räcker det med en frånluftsfläkt i pannrummet (för att leda ut oljelukten) eller bör jag komplettera med en tilluftsfläkt i gymmet?
 
Hur ser ventilationen ut idag? Självdrag,mekanisk frånluft, ftx osv. Kolla upp det först så blir det lättare att ge råd.
 
Huset har självdrag.
 
Låter då som att en smidig,snabb lösning är att sätta in Tilluft i gymet och en Frånluft i pannrummet för att bli av med lukten.
 
jag har inte lyckats hitta tilluftsfläktar annat än som del i paket med från-/tilluftsfläkt (TF/TFX). Går det att köpa separat tilluftsfläkt?
 
OBS: ingen frånluft fläkt i pannrummet, om oljepannan används.
Pannan måste ha luft, öppna ventiler. En frånluftfläkt kommer att medföra att det inte blir någon luft till pannan eller i alla fall mindre och inte rätt mängd. Det kan till och med bli baksug, inte alls bra. Det är också viktigt att man inte stänger till ventilerna i pannrummet som släpper in luft.

Ni bör nog se till så att pannrummet har sin egen ventilation och att det är tätt mot övriga huset.

Vill du öka på ventilation i gymmet. Tryck inte in luft, utan sug ut den och låt den komma in själv via ventiler. Det bör vara undertryck i källaren, inte övertryck som kan trycka ut fuktig luft i väggarna.

Finns det inte en kanal som går till murstocken och upp, från gymmet. Om så så kanske det räcker för att suga ut luft från gymmet. Det föresätter dock att ny luft kan komma in någonstan.
 
Mich skrev:
OBS: ingen frånluft fläkt i pannrummet, om oljepannan används.
Pannan måste ha luft, öppna ventiler. En frånluftfläkt kommer att medföra att det inte blir någon luft till pannan eller i alla fall mindre och inte rätt mängd. Det kan till och med bli baksug, inte alls bra. Det är också viktigt att man inte stänger till ventilerna i pannrummet som släpper in luft.

QUOTE]

Förutsatte att oljepannan ej var ibruk. Bra att någon tänker lite längre ibland :rolleyes:
 
Se till att göra en service på oljebrännaren/pannan. Det ska inte lukta alls även om den går.
 
Pannan är ej i bruk (eftersom jag värmer huset med bergvärme) men står ändå och luktar (kanske otät?). Förra ägaren säger sig ha använt pannan vid extra kalla tillfällen för att få spetsvärme men eftersom bergvärmepumpen innehåller elpatron borde ju inte detta inte behövas (och jag borde därmed kunna skicka ut pannan, slippa lukten och få utrymme till annat).
 
Luktar det avgaser/rök eller olja?

Om avgaser/rök så går det nog ut luft från pannrummet till övriga huset. Som kommer från pipan i murstocken som oljebrännaren/pannan är kopplad till. Alltså undertryck så att luften går åt fel håll.

Om olja, så har det nog läkt eller kanske t.o.m. fortfarande läcker olja någonstans.

Sitter alltså både pannan och värmepumpen ihop till elementen. Var noga med att ventiler står i rätt läge så att bervärme pumpen t.e.x. inte behöver värma oljapannan.

Skall du ta bort pannan och tanken: Var med och kolla så inte det läcker ut massa olja när detta jobb görs.

PS. Även lång tid (år) efter pannan är borta så luktar det i pipan/skorstenen. Så det gäller att se till att luften går åt rätt håll eller täppa till ordentligt.
 
Mich, det luktar nog mest olja, vilket talar för otäthet. Eftersom det inte syns någon läcka låter jag nog detta vara tills pannan ska ut om ett par månader.

Bra tips att vara med när pannan och tanken lyfts ut för att bevaka eventuellt oljeläckage (kan jag styrka att ett eventuellt oljeläckage vållats av saneringsfirman slipper jag själv bekosta en marksanering). Är det inte en god idé att bränna upp den olja som finns i tanken för att minska detta problem så att tanken är tom när den tas bort?
 
Saneringsfirman brukar köpa den olja som finns i tanken. Om dom inte betalar hutlöst dåligt (mindre än 4 kr/ litern) så blir det dyrare uppvärmning än med bergvärmen. Sen måste ju skorstenen vara brandsäkerhetsinpekterad och sotad för att du ska få elda.
 
Skorstenen är faktiskt provtryckt av förra ägaren för något år sedan och fick då grönt ljus och sotning har skett regelbundet så skorstenen bör funka.

Jag får kolla med saneringsfirman hur mycket de betalar (någon nämnde att man ibland kan betala borttransporten av panna och tank med den olja som finns i tanken - detta måste ju dock undersökas eftersom det är en väldig skillnad i värde på en full tank och en nästan tom tank)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.