:-/
Hej
Är nybliven ägare till en liten skånelänga. Grunden är en gammal gråstensgrund, som inte har någon form av ventilation alls. Många säger att vi borde öppna upp för att låta luften kunna passera lite därunder. Både jag & min man har tummen mitt i handen, och allt låter så enkelt för de som kan. Därför undrar jag hur man helt praktiskt går tillväga; vad gör man hål med och hur stort ska hålet vara? Vad sätter man sedan för något galler eller dylikt i hålet? Och hur många hål bör man göra? Huset är 42 kvm, så två borde väl räcka?
Tack för att ByggaHus forum finns :)
Hälsningar
Petra
 
Noll ventilationshål tror jag är tillräckligt! :)

Först av allt: Finns det problem i grunden idag? Är klimatet där nere bra så bör ni INTE släppa in luft utifrån. Det är generellt en dålig ide när det gäller krypgrunder för övrigt, i alla fall sålänge det är varmare utomhus än i grunden.

Mät luftfuktigheten där nere under ett år. Ligger nivåerna under 70% så är allt frid och fröjd. Gör de inte det så vidta åtgärder, inte innan. Och åtgärder i det här fallet skulle jag gissa på är att avfukta eller värma upp, inte ventilera.

Gratulerar till huset förresten!
 
:)Tack så mycket för ditt råd och din kunskap, ska nog följa det, låter ju onekligen enklast så. Idag finns det inga problem i grunden vad man kunnat se, så då avvaktar vi.
Hälsningar och TACK
/Petra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.