Hej!

Vi har precis köpt hus från 1968 och upptäckte nu när huset var tomt att det var ett hål i parkettgolvet i vardagsrummet. Tydligen kommer värmeluften ut här ifrån kaminen nere i gillestugan men det är ju inte snyggt. Finns det någon annan lösning eller måste jag leva med en ”avloppssil” i vardagsrummet?
 
  • Hål i parkettgolv med en vit ventilationsgaller som täckning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad menar du med annan lösning, luften måste ju komma ut någonstans?

Du kan riva upp golvet och leda ut det genom väggen istället om du vill.

Annars finns det galler som är lite snyggare om du exempelvis googlar på ventilationsgaller golv.
 
Det finns nog flera möjligheter att lösa det på annat vis.
Det viktiga är att lösningen som utförs i stort är "trycklös".
Om du kan skissa upp hur det ser ut på ritning, förklara lite mer om hur värmen tillförs och kanske ta ett par bilder tror jag att du kan få mer och bättre hjälp.
 
Hualigen, det var verkligen en kass lösning!!

Om detta lilla värmeschakt sitter någotsånär nära en vägg så föreslår jag att du drar ett rör uppåt från det och sen bygger in det på något trevligt sätt, så att varmluften kan strömma ut från någon inredningsdetalj som man inte tänker på. Om du har sett såna där stora halvrunda gallerförsedda ventilationssystem som ibland finns monterade i hörnen på kontor så förstår du vad jag menar. Om inte, ladda upp lite bilder så kan jag förklara bättre.

Om det däremot är mitt ute på golvet blir det knepigare. Då krävs lite kreativitet, och även då krävs det bilder för att kunna komma med vettiga förslag. En idé t ex skulle kunna vara att platsbygga ett soffbord på en tjock ihålig ”stam” istället för fyra ben, och som man sen har galler på så att den kan dubblera som värmeutsläpp.
 
35204_20474.jpg
Eftersom jag har barn och inga spärrar, hade jag satsat på att bygga något kul av "skorstenen", men du kanske är en helt normal människa och då kan du bortse från mina dumheter.

Fast om vi ska vara helt seriösa så har jag faktiskt ett ungefär likadant hål här i huset. Det finns inget aktivt "blås" i hålet så jag har ställt en bokhylla över. Lite möjlighet till cirkulation finns kvar ut mellan hyllans gavlar, men om det hade varit viktigt för inomhusmiljön med fritt flöde kanske jag hade behövt ha en luftigare möbel över hålet.
 
  • Gilla
ricebridge
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.