Hej,

Jag är i färd att rita upp mitt garage, och har en liten fundering angende ventilation...

Garaget + plattan blir i princip "fullisolerad" och jag kommer koppla på vattenburen golvvärme via kulvert från boningshuset (bara 5 m kulvert). Jag bygger med lösvirke (mao: trästomme).

Iom att jag kommer finmeka i garaget iklädd endast t-shirt (Ok, byxor oxå) under smällkallaste vintern, så är det i princip samma "uppvärmningsbehov" som för boningshuset, typ 17-18 grader. Därmed räknar jag med att det behövs diffplast i väggarna.

Det jag funderar på är det här med ventilation... Kanske en dum fråga: Men räcker det med vanligt "självdrag", mao ingen form av mekanisk frånluft?

Jag ska iofs ha en fläkt/sug installerad för att hantera svetsning (jadå, det kommer vara dubbelgips runt om i garaget), men den kommer ju bara vara igång vid behov.

Alla tips och synpukter rörande ventilation ;-) är välkomna.


/Tobbe
 
Jag monterade en Pax fläkt modell 260 (ca1500:) med varvtals och fuktstyrning i mitt garage. Fläkten är just nu inställd på lägsta varvtal och ökar till fullt om fuktigheten skulle överstiga 50-60%, för att sedan återgå till lågfart när fuktigheten sjunkit. För tilluft har jag en Myson ventil i motsatt vägg. Jag har även monterat en strömbrytare så jag kan slå om fläkten till full fart om jag behöver vädra ut t.ex. färglukt, bensinångor etc. själv tycker jag denna lösning funkar kanon.
 
Mikael_L
Ja du får ju lixom inget riktigt självdrag i ditt garage, inte det som klassiskt kallar självdrag iaf. Det är ju när du eldar med vedkamin eller oljepanna eller likn. som under eldningen sugs förbränningsluft vilket garanterar ett (väl) gott självdrag, sen ser den varma murstocken till att forsla begagnad luft ut ur huset när brasan slocknat.

Du har antagligen inte så jättestort behov av luftbyte i garaget ändå, du duschar inte där, lagar inte mat där och så väldigt många människor vistas inte heller där och andas ut sin vattenånga.
Så producerar du ingen speciell mängd fukt behöver du inte heller vädra ut pga av detta. Kvarstår då att få bort din egen koldioxid när du är där (för annars blir det kvavt till sist) och eventuella luftföroreningar som verksamheten producerar.

Jag tycker Henko's förslag är utmärkt. Personligen skulle jag nog gått på exakt den lösningen.
 
Tack för tipset!
Verkar som ett vettigt alternativ. Om jag dessutom kompletterar med en riktig utsug/fläkt för svets och annan rök/lukt-framkallande hobbyverksamhet så borde jag ju vara "hemma".

/Tobbe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.