God morgon forumet.

Som rubriken lyder, så har jag i dagens läge ingen ventilation I mitt garage och får hög luftfuktighet som 88%. Har en tillluftsventil I min port, men ingen frånluft men har hört blandade meningar mellan ex PAX liknande frånluftsfläktar och avfuktare, sen undrar man ju givetvis vilket som skulle vara mest kostnadseffektivt..

Garaget är isolerat och gipsat osv och går inte under 5 grader
 
Mitt tips är att köpa en tillräckligt kraftig avfuktare och ställa dit. Jag kör själv med Wood's avfuktare och det är ett fabrikat jag verkligen kan rekommendera.
Visst, skall du bo i garaget så är det väl läge att ha ordentlig ventilation, men för förvaring så ser jag inte mycket nytta med att dra in uteluft som många gånger är både kall och fuktig.
 
  • Gilla
kest
  • Laddar…
Håller med om att en avfuktare är rätt lösning i detta fall.
 
Tomture61
En avfuktare skapar också värme , till ett billigt pris (y)
Har jag märkt i mitt eget garage .
 
Intressanta förslag med endast avfuktare.

Beroende på hur garaget används tycker jag det kan finnas fördelar med att sätta in en paxfläkt som gör att man får lite utbyte av luften. T.ex. avgaser om man kör in och ut bilen lite då och då, svetsar, löder m.m.

Tomture61: Hur menar du när du säger att en avfuktare ger billig värme? Får du ut mer värme än förbrukad kWh jämfört med en radiator?
 
Jag kör inte in bilen, meckar inte, svetsar inte utan garaget är rent utav förvaring (det är 55kvm stort) men som sagt kan ju inte förvara vad som helst där ute pga luftfuktigheten..

Till er som nämnt avfuktare, om man tittar på rent kwh för en bra avfuktare kontra pax.fläkt hur stor skillnad pratar vi?

Och kan någon av er länka en Woods som är schysst?
 
K
Jag har mitt garage som snickarbod och mekar även med bilar där. Fick rådet av en besiktningsman att sätta in badrumsfläkt Fresh intelivent som sköter sig själv och startar och stänger av sig själv beroende på luftfuktighet. Funkar riktigt bra. Saknar ångspärr upp till vinden på ett ställe så därför sattes denna in. Har dock värmare än du har:
 
A
Har du värme(element) i garaget alls?
 
Tomture61
S Stabbsson skrev:
Jag kör inte in bilen, meckar inte, svetsar inte utan garaget är rent utav förvaring (det är 55kvm stort) men som sagt kan ju inte förvara vad som helst där ute pga luftfuktigheten..

Till er som nämnt avfuktare, om man tittar på rent kwh för en bra avfuktare kontra pax.fläkt hur stor skillnad pratar vi?

Och kan någon av er länka en Woods som är schysst?
Med så låg temp du strävar efter så hjälper det inte ens med korsdrag.
Med en avfuktare + ej gå under 5-6 gr så kan du råda bot på din höga luftfuktighet.
 
A
Tomture61
Handyman 1 skrev:
Kondensavfuktare blir oeffektiva i låga temperaturer,skulle isf rekommendera en sorptionsavfuktare.
[länk]
Kör en Woods MD12 till 35 kvm garage , får 19 gr i garaget , den drar 180 w när den jobbar .
Har även en LLVP som är ställd på 17 gr .
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
Magnus E K
Handyman 1 skrev:
Kondensavfuktare blir oeffektiva i låga temperaturer,skulle isf rekommendera en sorptionsavfuktare.
[länk]
Håller med om att denna fungerar bättre i låga temperaturer men efter att ha haft en sån skulle jag inte rekommendera just den modellen i alla fall. Till att börja med drar den betydligt mer el än en kondensavfuktare (särskilt på högsta läget) vilket ger extra förbrukning när man inte har behov av att värma (eller kan värma med något effektivare än direktel). Sen spred min alltid en viss lukt ifrån sig, märktes särskilt tydligt när den varit avstängd ett tag. Ljudnivån ökade också med tiden och efter drygt två år, när garantin precis gått ut, började den låta som ett tröskverk och spottade ur sig odefinierbara plastpartiklar. Hade även problem med att den läckte några gånger, men kan ha berott på att jag var lite slarvig med att dammrensa röret som går ner till behållaren. Har nu en billig kondensavfuktare i källaren istället, kompletterat med lite värme när det blir kallare än 10 grader.
 
Redigerat:
  • Gilla
1
  • Laddar…
A
Ja,jag vet inget om den exakta modellen,var bara typen av avfuktare jag var ute efter,ska man ha så kallt som 5 grader i garaget tror jag det är effektivare med en sån,den avfuktar mer i de temperaturerna,ska ju inte köras för att värma.Har själv en kondensavfuktare på 650w i garaget,mest för att jag redan hade en sån:) håller dock 10-12 grader i garaget med elradiator,kör avfuktaren väldigt sällan,Kör man lite värme minskar ju det i sig fukthalten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.