*Borde förmodligen ha varit postat i ventilationsforumet, moderator får gärna flytta.

Jag har ett nybyggt garage på 36 kvm som uppvärms av 2 st elelement (max +10 gr på vinter). Jag har en vägg mellan förådsdelen och "smutsiga" delen där snöslunga, arbetsbänk och övriga redskap står (bilar förvaras under carport). Jag har för närvarande ingen ventilation vilket jag nu tänkte råda bot på.

Inluften tänkte jag ha genom golvlisten på takskjutporten som har denna möjlighet. Utluften tänkte jag ha en högt placerad paxfläkt i "smutsiga" delen. Det jag nu funderar kring är vilken fläkt jag ska välja: Pax Passad 30 eller Pax Calima. Pax 30 har ingen kontinuerlig drift utan sätts igång beroende på luftfuktigheten. Medan Calima har grundventliation med lågt flöde som sedan ökas med luftfuktighet.

Har man ett behov av att ha kontinuerligt flöde eller räcker det med att den slår igång vid högre luftfuktighet? Det går ju att forcera så att fläkten alltid är igång på sommaren då självdraget är minimalt och sen låta luftfuktighetsstyrningen vara aktiv under de kalla perioderna.

År inte så stor skillnad prismässigt mellan de två (ca 500 kr) och med Calima får man även bluetooth/appstöd som kanske kan vara användbart.

Räcker det med ta inluft från skjutporten eller bör man även ha in-ventil från förrådsdelen också (eller endast?) för att hålla den delen av garaget fräscht?

Ritning av garage med måttangivelser, uppdelat i två sektioner, med en markerad vägg och planerad ventilationspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.