Har ett 60kvm garage som är helt isolerat. Det värms upp av en luftvärmepump.
Dock så har jag ingen ventilation. Dom två garageportarna glipar lite så jag antar att det ventilerar lite.
Frågan är om jag behöver mer ventilation, i så fall: hur ska den se ut? och hur det skulle påverka uppvärmningen? Tycker nämligen att luftvärmepumpen får jobba ganska hårt just nu.
 
Ventilationgaller t.ex. 15x15cm nertill på portarna och tallriksventil(-er) högt upp på väggen på motsatta sidan som portarna. Viss ventilation måste alltid finnas även i ett garage! Ventilation kräver uppvärmning av den nya luften.

Ett garage drar ofta mycket energi att värma upp, i alla fall om det inte är mycket välisolerat. Normalt stora garageportar som öppnas dagligen, 2-glasfönster, oisolerat betonggolv, vägg/tak hälften så tjock isolering som moderna hus etc. Att då hålla t.ex. +17C i garage vintertid drar väldigt mycket energi. Bättre då att hålla kring +5C till +8C om vintern och värma upp mer bara när behov finns samt att kombinera llvp med en bra kondensavfuktare som körs några timmar varje dygn för att hålla ett lämpligt torrt klimat, RF 45-50%, i garaget även vid låg temp där inne. Om det är plast i väggarna är det under övriga tider på året, särskilt höst och vår, viktigt att hålla åtminstone något högre temp inne än ute för att undvika risk för kondensutfällning/mögel inne i ytterväggarna.
 
Redigerat:
F
Med avfuktare skall man då naturligtvis satsa på så tätt som möjligt och ingen ventilation.

Med tanke på att portar läcker en hel del luft så finns det viss risk att man med en avfuktare försöker avfukta hela norra halvklotet. Jag hade vintertid satsat på minimum vad luftvärmepumpen kan ge (ca 8-10 grader kanske?) och en trådlös billig termometer med fuktmätare för att se var man landar för att sen fundera på vilken lösning som är bäst.
 
Om levande varelser ska vara i garaget ibland behövs det en viss ventilation även med avfuktare. Gaser från avdunstning, färgburkar, oljor, emissioner från material m.m. förpestar luften i garaget. Värst är motorgräsklipparen, snöslungan och liknande som nästan alltid luktar bensin. Ventilernas öppning kan minskas en del om vintern eftersom temperaturdifferensen ser till att luftflödet blir rejält ändå.
 
men....kan det verkligen funka, med en luftvärmepump som blåter in i ett tätt rum, jag tvivlar på att Du får ut någon effekt från värmaren. Ventilationsventiler nämns ovan, men jag hade nog provat mig fram, med 2 ventiler till att börja med, mitt emot värmaren och upptill, så långt ifrån varann som möjligt. Tallriksventilerna är bra, men glöm inte att de skall vara utskruvade också, 25--50 mm.
 
F
saturnus skrev:
men....kan det verkligen funka, med en luftvärmepump som blåter in i ett tätt rum, jag tvivlar på att Du får ut någon effekt från värmaren. Ventilationsventiler nämns ovan, men jag hade nog provat mig fram, med 2 ventiler till att börja med, mitt emot värmaren och upptill, så långt ifrån varann som möjligt. Tallriksventilerna är bra, men glöm inte att de skall vara utskruvade också, 25--50 mm.

En luftvärmepump blåser knappast in i ett rum, den cirkulerar bara luften. Effekten av värmaren blir helt säkert bättre i ett tätt rum.
 
Du har väl avfuktare funktionen på din luftvärmepump!
 
Jo det stämmer att funktionen avfuktning finns men det är i läge KYLNING !
 
Jag har ett isolerat precis nybyggt garage. Har inte någon värme denna vinter.
Funderar nu lite på var jag ska sätta in ventilationen.

Tänkte sätta en större utsugsfläkt som kan vara bra att ha om jag skulle vilja svetsa något i framtiden. När den inte används blir det som ett friskluftsuttag bara.

Räcker det med en enda 110mm friskluftsventil på 100kvm garage. Inluft är idag bara genom en stor vikport som inte är 100% tät. Bör jag ha bättre ventiler vid porten också och sedan ha ventiler på motsatta sidan i garaget?
 
Absolut bör det finnas några st ventiler på 100kvm. Inluft/tilluft nertill i porten på minst 2 ställen och utluft/frånluft högre upp på väggen på motsatta sidan. Bra med reglerbara öppningar för olika årstider men det får aldrig gå att stänga ventilationen helt och hållet.

Om det är ångspärr/plastfolie i väggarna måste det vara uppvärmt. Rekommenderar installation av avfuktare så RF% kan hållas kring 50% även vid låga temperaturer. Betydligt mer energieffektivt att avfukta än att värma/ventilera mycket för att nå samma RF om lokalen ändå inte behöver vara rumsvarm. Bra kondensavfuktare funkar om ca 6-8grader eller mer inne och de ger viss värme, annars sorbtionsavfuktare av professionell modell som klarar -25C.
 
Josth skrev:
Absolut bör det finnas några st ventiler på 100kvm. Inluft/tilluft nertill i porten på minst 2 ställen och utluft/frånluft högre upp på väggen på motsatta sidan. Bra med reglerbara öppningar för olika årstider men det får aldrig gå att stänga ventilationen helt och hållet.

Om det är ångspärr/plastfolie i väggarna måste det vara uppvärmt. Rekommenderar installation av avfuktare så RF% kan hållas kring 50% även vid låga temperaturer. Betydligt mer energieffektivt att avfukta än att värma/ventilera mycket för att nå samma RF om lokalen ändå inte behöver vara rumsvarm. Bra kondensavfuktare funkar om ca 6-8grader eller mer inne och de ger viss värme, annars sorbtionsavfuktare av professionell modell som klarar -25C.
Tack. Vet inte hur man gör med portarna. Inte så sugen att borra hål i nya fina portar. (exempelbild men liknande modell) Hur kan man sätta ventiler annars. Nertill bredvid portarna bara?

Ny2.jpg

Jag ska ha garaget stå kallt behöver jag en mekanisk fläkt för att cirkulera luften i vinter tycker du? Eller någon enkel avfuktare? Vill ju inte lägga några jättepengar då jag nästa vinter kommer ha en värmekälla. Ventilation kommer jag fortfarande behöva dock.
 
Kolla med tillverkaren av porten, kan finnas lämpliga ventiler avsedda just den modellen och då kommer att fungera bra med rätt montering. Placeringen i höjdled på porten kan givetvis variera beroende på takhöjd i lokalen, risk för inbrott och skadegörelse etc.

Beroende på garagets konstruktion och innehåll kan det medföra problem att inte ha någon uppvärmning eller avfuktning alls. Är det ny betongplatta som ska torka ur och avger mycket fukt? Finns det något som kan ta skada?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.