Hej.
Har ett pannrum i en sutterängkåk där det tidigare satt en oljepanna. I pannrummet så finns det en ventil rakt ut genom sockeln på 150 mm utan spjäll etc. På andra sidan huset i källarplan sitter en motsvarande ventil i en större garderob.
Vad kan jag installera där istället så att jag får ett normalt luftflöde och inte det kallras som sker nu då jag ser dagsljus rakt ut genom ventilerna idag?.
 
H
Vad vill du åstadkomma? Tilluft/frånluft i vilket rum, öka minska luftflöde?

Normalt sett har man frånluft i kök badrum och garderober och tilluft i vistelserum

Pannrum är väl att likställa med förråd idag och således frånluft. Behöver du ventilera där överhuvudtaget?
 
H halj skrev:
Vad vill du åstadkomma? Tilluft/frånluft i vilket rum, öka minska luftflöde?

Normalt sett har man frånluft i kök badrum och garderober och tilluft i vistelserum

Pannrum är väl att likställa med förråd idag och således frånluft. Behöver du ventilera där överhuvudtaget?
Jag vill få till ett bättre klimat dvs, få det varmare istället för att all värme fladdrar ut därifrån. Men samtidigt så är dessa nästan de enda ventilerna på källarplan så jag vill ju inte helt stänga igen dem. De tidigare ägarna stoppade in fullt med trasor i dem för att minska luftutströmningen
 
Antingen begränsar du tillflödet med en justerbar ventil eller så sätter du en fläkt som ger konstant frånluft. Använder du pannrummet till något och är det uppvärmt?
 
Pannrummet användes av förra ägaren som "snickarbod" men är ju längst in i huset o passar inte för mina snickarbehov. Så idag står bara elpannan som vi ska byta till en värmepump om ngr veckor o ett frysskåp. Är för dagen ouppvärmt och bristfälligt isolerad men eftersom det är granne till tvättstugan så är nog den långsiktiga planen att utöka den med det gamla Pannrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.