Hej jag har ett fyrkantigt litet hus på 64kvm med snedtak.
Långsidan är 9m och kortsidan är 6m.
Vid entré dörren är 3 st fönster placerade två på långsidan och en på kortsidan, de liggedag 1 m från dörr.

Jag kommer att köpa en luftvärmepump till hösten, för att värma upp ytan.
Det ska vara ett konditionsgym med cykel och crosstrainer
Frågan är hur får jag bäst ventilation för billigaste slant. I framtiden ska jag kanske bygga om det till en bostad men då snackar vi 10år fram.
 
Enklast och billigast så tar du upp hål för tilluft, två 100 mm borde räcka i ena ändan av huset. Sen tar du ett utblås hål i andra ändan och lägger i en PAX fläkt eller en kanalfläkt (t.ex http://www.luftbutiken.se/kanalflakt-varmeflyttare/6401-flexit-kanalflakt-100-dfm.html). Det är bra att tänka på vindriktning också om det te.x. oftast blåser från ett håll.
Det beror sen lite på ljudnivå från fläkten vad du väljer. Kan vara bra att välja en fläkt som går att ställa i olika lägen, du kanske vill ha mindre luftomsättning på vintern...
 
anders07 skrev:
Enklast och billigast så tar du upp hål för tilluft, två 100 mm borde räcka i ena ändan av huset. Sen tar du ett utblås hål i andra ändan och lägger i en PAX fläkt eller en kanalfläkt (t.ex [länk]). Det är bra att tänka på vindriktning också om det te.x. oftast blåser från ett håll.
Det beror sen lite på ljudnivå från fläkten vad du väljer. Kan vara bra att välja en fläkt som går att ställa i olika lägen, du kanske vill ha mindre luftomsättning på vintern...

Tack för svar.

En fråga när det handlar om mått och placering av in och ut luften.
Eftersom jag ska installera in en luftvärmepump bör jag tänka på ngt angående ventilationens placering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.