Vi bor i ett tjugotalshus på landet och har 8st eldstäder anslutna till två skorstenar. Det finns också ett antal kanaler i varje skorsten som jag antar ska vara någon slags frånluftskanaler. I dessa tider med högt elpris har vi börjat elda i mycket större omfattning än tidigare och då märker vi att det har en tendens att lukta rök inne. Det värsta fallet var när det blev påtaglig rök i källaren efter att det dragits ned rök i en av luftkanalerna. Min slutsats är att det är för dålig tilluft i huset. Det finns inga ventiler i ytterväggarna (förutom i ett badrum). I övrigt är väggarna oisolerade och det sitter "moderna" treglasfönster från 70-80-talet.

Min tanke är att sätta in 1-2 ventiler i ytterväggen på varje våningsplan (ej källaren). Är det några speciella ventiler man ska ha? Det kan ju vara bra att man kan stänga ventilerna medan man inte eldar.
 
Davidbagare
Bra att tänka på om det ska vara tilluftsventiler: De ska sitta högt på nedervåning och längre ner på övervåning. Annars kan det bli frånluft istället.
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Inga stängda ventiler i sovrum och vardagsrum, använd 100mm ventiler och se till att ha fläktar i badrum och tvättstuga, inga väggventiler i badrum!
 
  • Gilla
Maledictus
  • Laddar…
Davidbagare Davidbagare skrev:
Bra att tänka på om det ska vara tilluftsventiler: De ska sitta högt på nedervåning och längre ner på övervåning. Annars kan det bli frånluft istället.
Tack för svar! Det hade jag ingen aning om. Hur långt ned ungefär bör man sätta ventilen på ovanvåningen? Jag hade tänkt sätta ventilen snett över ett fönster men det kanske är för högt.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inga stängda ventiler i sovrum och vardagsrum, använd 100mm ventiler och se till att ha fläktar i badrum och tvättstuga, inga väggventiler i badrum!
Okej. Hur många ventiler tror du man behöver per våningsplan? Ca 100kvm per våning. Man vill ju inte att det kommer in alltför mycket kall luft vintertid men då kan man ju kanske iofs stänga några av ventilerna.
I dagsläget sitter det en tallriksventil i taket på badrummet men det skulle ju gå att byta den mot en PAX-fläkt.
 
1 per sovrum, minst 1 per v-rum. Har du noll fläktar?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
1 per sovrum, minst 1 per v-rum. Har du noll fläktar?
Okej! Japp, inga fläktar alls. Upplever dock varken luften som särskilt unken och vi har ingen hög luftfuktighet. Ska dock tillägga att det märks att det blir betydligt kallare inne när det blåser och ytterdörren läcker som ett såll (jag har dock låtit det vara eftersom vi inte har några ventiler) så det kanske ventilerar skapligt ändå.

Kan man f.ö. ansluta PAX-fläktar till luftkanalerna i skorstenen? För i så fall skulle vi kunna sätta in fläktar på fler ställen (bl.a. två toaletter som ligger mitt i huset utan kontakt med yttervägg).
 
Inte bra för huset utan fläkt i badrum, wc är en sak med ni vill få ett jämt flöde och luftombyte i bostaden. Murstock för wc är ok men kanske inte med dusch bad då fukt kan förstöra murstocken. Eldar ni mycket ?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Inte bra för huset utan fläkt i badrum, wc är en sak med ni vill få ett jämt flöde och luftombyte i bostaden. Murstock för wc är ok men kanske inte med dusch bad då fukt kan förstöra murstocken. Eldar ni mycket ?
Då ska jag ordna med en fläkt i badrummet i alla fall. I normala fall eldar vi ganska sparsamt. Vi har två braskaminer och sex kakelugnar så vi har ju möjlighet att elda mycket. Vårt bundna elavtal gick ut nu i månadsskiftet så tanken är ju att dra ned temperaturen på jordvärmen och elda lite mer (eller ja, ganska mycket nu på resten av vintern).
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Davidbagare
M Maledictus skrev:
Tack för svar! Det hade jag ingen aning om. Hur långt ned ungefär bör man sätta ventilen på ovanvåningen? Jag hade tänkt sätta ventilen snett över ett fönster men det kanske är för högt.
Bakom element brukar vara ett bra ställe på övervåning. Eller nederkant på en fönsterlist. Snett över ett fönster funkar bättre på nedervåning där det är undertryck.
Men ni hade källare med? Då ska du kanske inte ha ventilen för högt på mellanvåningen heller.
Undertryck längst ner i huset och övertryck högst upp. Luften har alltså lättare att ta sig in där nere, och vill ta sig ut högre upp i huset.
 
Davidbagare
Testa att ta bort lite av tätningslisten i nederkant av fönstret på övervåningen. Sen blåser du lite rök eller nåt nere på fönstret och ser om röken letar sig ut eller inte. Då ser du om det är tillräckligt långt ner för tilluften att sitta.
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
[länk]

Här är en bra tråd om ventilation. Medlemmen Exerg som skriver inlägg i denna tråd är väldigt duktig på ventilation.
Stort tack!
 
Davidbagare Davidbagare skrev:
Bakom element brukar vara ett bra ställe på övervåning. Eller nederkant på en fönsterlist. Snett över ett fönster funkar bättre på nedervåning där det är undertryck.
Men ni hade källare med? Då ska du kanske inte ha ventilen för högt på mellanvåningen heller.
Undertryck längst ner i huset och övertryck högst upp. Luften har alltså lättare att ta sig in där nere, och vill ta sig ut högre upp i huset.
Japp. Det är källare också. Och även där skulle tilluft behövas. Men där är väggarna 65cm tjocka stenväggar så där har jag tänkt sätta in spaltventiler i källarfönstren. Det kanske skulle gå även på de andra våningsplanen? Om man sätter spaltventiler i nederkant på fönstren alltså?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.