Hej!

Vi har ett litet förråd på tomten som vi renoverade i somras. Det är isolerat och plastat bakom OSB skivorna. Däremot så finns det ingen värme så det är ett kallförråd. På varsin sida har vi monterat luftventiler med självdrag.

Eftersom det inte finns någon värme är det ca 1-3 grader varmare inne jämfört med utomhus.. nu står dock ventilerna ca 1cm öppna.

Vad jag undrar är om det är ok att stänga luftventilerna helt nu på vinterhalvåret? Samt stoppa in en torrboll för att försöka suga upp lite fuktigthet. 76% fuktighet känns väldigt högt. Jag lade in en sensor för att mäta temperatur och funktighet och idag runt lunch såg det ut så här:
 
  • Temperatur- och luftfuktighetsdiagram för förråd med värden över två dagar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat förråd med vit dörr och snötäckt tak, bredvid vedförvaring under vintertid.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Sådana förråd brukar stå utan värme , en ventil uppe en ventil nere , då går det runt med luftens
egen cirk
 
Väldigt fint förråd måste jag säga.
I ett kallförråd blir den relativa fuktigheten i stort sett samma som i uteluften, i snitt ca 75-80 %. En torrboll gör varken till eller från. Kapaciteten är alldeles för liten, även om man stänger ventilationsöppningarna. ( En torrboll kan göra nytta i en tät förpackning som en plastlåda man köper på IKEA.)
Ett kallförråd bör alltid vara välventilerat med ordentliga ventilationsöppningar som är öppna året runt.
Vill man ha lägre fuktighet kan man avfukta eller värma. Enkelt, men det är långt ifrån gratis!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.