Hej!

Som ämnesraden lyder; jag har en liten fundering angående en underjordisk källare.
Det är egentligen bara ett litet rum, 4x4 meter, som är helt under marken och består av betong- väggar/golv/tak.
Som ni listat ut så är det lite väl fuktigt där nere, och i mitt fall så skall det stå elektronisk utrustning där som inte mår bra utav ett sådant klimat.

Så, rakt på sak - vad för typ utav ventilation hade varit bäst där? En vanlig plastventil högt upp mot taket som går ut och över marknivå så man får in lite friskare luft?

Jag är helt ny på detta, så ber om ursäkt för nybörjarfrågor :)

Tack på förhand!

//anton
 
D09
Är detta en fristående byggnad eller en källare dvs under hus? :)
 
Drar man in varm fuktig luft på sommaren kommer fuktigheten i rummet att ÖKA när luften kyls ner. Så en avfuktare lite ventilation och lite värme löser dina "problem".
 
@D09: Det är en fristående byggnad, d.v.s. inget ovanför.

@elmont: Okaj, så en liten manick i rummet som avfuktar luften. De elektriska maskinerna i rummet kommer att hålla rummet varmt (20 grader+ iaf).
När du säger lite ventilation, hur menar du då? Ursäkta frågan, nybörjare :)

//Anton
 
D09
Förmodar att det inte blir så mycket spring där?

Ett väl dränerad konstruktion, tätat och med avfuktare borde väl funka.

Någon ventilation bör väl finnas ifall man ska vistas där, kan väl bli farligt annars gällande ?kolmonoxid / koldioxid?
 
@D09: Nej, det blir inte alls mycket spring där. Avfuktare hade jag tänkt ställa där hur som helst, då jag måste ha rätt % fuktighet.
Angående ventilation, pratar vi om en vanlig plastventil (som t.ex. finns i toaletter) eller någon mer avancerad? Gäller det bara att få in ny luft eller? :)

Tack!

//Anton
 
Ska det inte vistas folk där så räcker det med mycket liten ventilation, nästan ingen. Sätter du en "skruvtallrik" på väggen/i taket så kan du ju stänga all ventilation eller öppna lite om det börjar lukta "instängt".
 
Hur mycket elektronisk utrustning pratar vi om? en dator på 350w eller ett serverrack på 10kw?
Elektronik mår ju som bekant inte speciellt bra av värme.
 
D09
Vet inte om vilka dimensioner man ska ha på rören, gissar vilt på att eftersom du vill gräva ner utrymmet att det ska vara en dolt/ hemlig installation och då vill du förmodligen inte ha ventilationen uppstickande en bit bort?

Jag hade nog tyckt det varit lurigt att ha en manuell öppning till ventilationen, tänker ifall man glömmer och öppnar och gör ett längre jobb därnere och får problem med syre.

Kan dock inget om såna installationer :)
 
@elmont: Ah, okaj. Tack för tipsen :)

@Tjoa: Det är väl egentligen blandat, serverrack och desktopsdatorer.

@D09: Egentligen så gör det inget om den sticker upp eller inte, det är inte tänkt att vara en dold/hemlig installation. Men förmodar att det blir kallare om det är lite belägt under marken? :)

//Anton
 
Låter som ett spännande projekt även om man misstänker att det är mer än kylan du är ute efter när du installerar servrar i ett dolt utrymme under jord.. 
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
@jensaro: hehe, förstår det. Grejen är den att utrymmet är en gammal vattenkällare.. vi köpte nämligen ett gammalt vattenverk och rev själva huset :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.