Hej,

Jag ska renovera lite hemma.
Pannrummet där bergvärmepumpen står ska även bli tvättstuga med tvättmaskin och tumlare. Tvätt ska även lufttorka där.
Fär närvarande har jag det som ett minikontor.

Som ni kan se på bilderna finns endast ett litet fönster som går ut till det inglasade uterummet (ej uppvärmt). I övrigt finns inga ventiler förutom på dörren in där det finns ett ventilationsgaller högst upp.

Vad finns för alternativ med ventilationen när det ska bli tvättstuga? Jag har läst att det är utluft som gäller när det är tvättstuga men mycket mer än så vet jag inte.

Tack på förhand :)
 
  • Pannrum med bergvärmepump, litet fönster, kontorsmaterial och radiator, i behov av ventilationslösning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett pannrum omvandlat till minikontor med skrivbord, stol och hyllor före renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mats-S
En viktig fråga för att kunna svara är:
Vad har du för ventilationssystem idag?

Typ självdrag?, FTX (balanserad mekanisk ventilation)? ... eller annat ?
 
Mats-S Mats-S skrev:
En viktig fråga för att kunna svara är:
Vad har du för ventilationssystem idag?

Typ självdrag?, FTX (balanserad mekanisk ventilation)? ... eller annat ?
Endast självdrag. Det enda stället där det finns mekanisk ventilation är i badrummet där man får sätta på den manuellt.
 
Mats-S
Kanske en fuktstyrd mekanisk frånlufts-ventilation i den här blivande tvättstugan skulle fungera, om du är nöjd med funktionen i badrummet? Har du en yttervägg i rummet så är det ju en ganska enkel sak att fixa, och är den fuktstyrd så behöver den ju bara jobba när det finns behov.

Kanske någon som är mera expert på ventilation har något vettigt att tillägga här :thinking:
 
Mats-S Mats-S skrev:
Kanske en fuktstyrd mekanisk frånlufts-ventilation i den här blivande tvättstugan skulle fungera, om du är nöjd med funktionen i badrummet? Har du en yttervägg i rummet så är det ju en ganska enkel sak att fixa, och är den fuktstyrd så behöver den ju bara jobba när det finns behov.

Kanske någon som är mera expert på ventilation har något vettigt att tillägga här :thinking:
Ja det bästa hade ju varit om det själv styr när det behövs och inte. Så den varken går för lite elelr för mycket.
Det är en yttervägg, men det är rakt in i uterummet. Bör man ha någon ventilation även där ute då som går ut?
Är inte jättenöjd med den i badrummet då man själv måste slå av och på. Oftast är den nog igång för lite skulle jag tro..
 
K
Du vill ju få bort fukt i tvättstugan så jag skulle föreslå antingen en avfuktare eller installera en fuktstyrd fläkt, typ Fresh då den sköter sig själv och är väldigt tyst. Är det träfasad är det enkelt att borra upp hål, 100mm alt 125mm. Dosborr kan du köpa på jula för ca 100kr, plaströr och galler finns också på jula/biltema mm. Om du inte vill köra konstant drift får du köpa till kallrasspjäll. Bästa vore att inte leda ut fukten i uterummet utan helst direkt ut i det fria.
 
Mats-S
Rickykling Rickykling skrev:
Det är en yttervägg, men det är rakt in i uterummet.
Gör en kanal som går förbi uterummet, led inte in den fuktiga frånluften dit.
K Erik Deste skrev:
Är det träfasad är det enkelt att borra upp hål
Inte bara att borra på, se till att det inte går några ledningar där du borrar ... sakta men säkert är måttot :)
Rickykling Rickykling skrev:
Är inte jättenöjd med den i badrummet då man själv måste slå av och på.
Byt den också till en fuktstyrd när du ändå är i farten och har verktygen framme:cool:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.