Jag ska totalrenovera bastun som finns på vår nedervåning. En vägg mot krypgrund, övriga mot andra rum.
Jag har lite funderingar om ventilationen - enligt flera källor (bland annat Tylö) så är det viktigt att både tilluft och frånluft går till samma, angränsande rum och absolut inte ut i det fria. Men andra källor säger att det är bra om frånluften går ut i det fria.
Jag har dock inte hittat motiveringar för något av alternativen och tänkte därför kolla om någon kan bemöda sig med att förklara?

Tilläggas kan att den befintliga bastun, byggd tidigt sjuttiotal, har både tillluft och frånluft till det fria.
 
Har inte grävt i olika teorier utan kör till och frånluft i samma utrymme. Är ett kombinerat rum med dusch/relax och tvättmaskin. Där finns sedan till/frånluft i väggventil respektive takkanal.
 
Jag har också möjlighet att dra ventilationen till angränsande duschrum, som har frånluft direkt ut. Så jag kan helt enkelt välja.
Men jag vill ju gärna välja bästa alternativet när jag nu har möjlighet till det.
 
Jag hoppade över frånluften, det var bara 5 cm under dörren som fanns, fungerade det också, bara att öppna dörren när jag var klar och det skulle torka ur.
 
Antar det är en el-kamin.
Till o frånluft skall tas från samma utrymme.
Utrymmet kan vara ute i det fria eller i något angränsande rum.
Men det behöver vara samma, annars skapar du under- eller övertryck och du kommer att få problem pga ingen cirkulation.
Låter som att dom som byggde på 70-talet gjorde både rätt och riktigt.
 
Är det vedeldat eller elektriskt?
Tylø har varit väldigt bastanta om mycket utan at det egentligen finns mycket belägg för det.
Om du har frånluft/fläkt ut på badet
Så kan tilluft tas från samma rum eller utifrån, det går helt fint oavsett. Det är badet/tvättrum vid sidan av som har undertrykk pga fläkt/frånluft. Om du har tilluft på passande ställe i bastun via ytterväggen (bara passa på placeringen mtp kallras och termostat) så kommer detta at dras in pga undertrykket från badet. Då blir från luften från bastun via glipan under dörren t.ex.
Här är det en fördel om tilluften då placeras så att den hamnar i den stigande luftströmmen från aggregatet för att blandas i bastuluften-sirkulera runt-dras ut från umder dörren.
Om til- och frånluft bägge tas från badet så blir sirkulationen i bastun traditionell termisk driven där tilluften är lågt placerad och frånluften högt upp diagonalt över rummet sett i förhållande til tilluften.

som sagt bägge fungerar. Argument mot tilluft ut från det fria är väl marginelt högre energiförbrukning(främst på vinter) annars är det inga problem.

Är det vedeldat så spelar det ännu mindre roll, bara du har nog luftförsörjning både för förbränning och inneklima. Aggregatet fungerar ju som frånluft(drar massa luft från rummet till förbränning. Jag har maskinell tilluft i taket över aggregat og färskluft utifrån rätt vid sidan av aggregatet.5cm glipa under dörren och maskinell frånluft på badet.

mvh
Sakke
 
Som kommentar till @drsakke : behöver du en fläkt av någon typ, så är det error. Låt värmen stå för cirkulationen. Det drar av sig själv.

Och som drsakke säger: är det vedeltat, så löser det sig naturligt. Bara du har tilluft.
 
Tack för svaren. Det låter som helt rimliga förklaringar.
Jag missade att tala om att det gäller en elbastu, men det har ni ju gissat redan.

Det lutar åt tilluft och frånluft till duschrummet, och där en paxfläkt som kan hjälpa till efter dusch och bad.
 
  • Gilla
AndersS och 1 till
  • Laddar…
Robert Lann Robert Lann skrev:
Som kommentar till @drsakke : behöver du en fläkt av någon typ, så är det error. Låt värmen stå för cirkulationen. Det drar av sig själv.

Och som drsakke säger: är det vedeltat, så löser det sig naturligt. Bara du har tilluft.
Hur är det en error?? Den får du gärna förklara.
Fläkt behöver man iaf. på badet - helt normalt att ha aktiv frånluft på badet. Då kan man välja om man vil driva ventilationen med hjälp från den eller rent termisk.
Men aktiv tilluft i bastun är inte fel på ngt sätt.
Mvh
Sakke
 
Jag har Tylö med tilluft utifrån och frånluft till angränsande teknikutrymme. Det har fungerat fint i många år.
 
R Roroboberortot skrev:
Jag ska totalrenovera bastun som finns på vår nedervåning. En vägg mot krypgrund, övriga mot andra rum.
Jag har lite funderingar om ventilationen - enligt flera källor (bland annat Tylö) så är det viktigt att både tilluft och frånluft går till samma, angränsande rum och absolut inte ut i det fria. Men andra källor säger att det är bra om frånluften går ut i det fria.
Jag har dock inte hittat motiveringar för något av alternativen och tänkte därför kolla om någon kan bemöda sig med att förklara?

Tilläggas kan att den befintliga bastun, byggd tidigt sjuttiotal, har både tillluft och frånluft till det fria.
Vintermånaderna kan det faktiskt bli att baksuget från ditt 'fria' gör att det drar kallt in i bastun. Hur bra är det? Har haft det själv, så jag tog in luften från duschutrymmet och skickade det tillbaka dit. Noll tryck och sug, och välventillerat så funka det klockrent. Vad ska jag säga? Prova själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.