I sommarstugan så har vi efter en renovering pga en fuktskada och några inkompetenta hantverkare en ventil som inte leder någonstans.

Vi har en fungerande ventil under aggregatet från angränsande tvättstuga, sen har vi en ventil i taket i bastun som går genom ett spirorör över undertaket, i isoleringen, men slutar i väggen in mot samma tvättstuga. Man har alltså glömt att ta upp hål i väggen för ventilen.

Jag funderar dock på om det är bättre att leda ut detta spirorör genom vinden och till en ventil på gaveln på huset.

Spontant så borde det bli bättre ur en ventilationssynpunkt dock får jag väl problem med kallras samt kondens?

Skall jag leda ut röret genom vinden eller tas upp hålet in till tvättstugan?
 
Från ett Tylö dokument: https://www.gelia.se/globalassets/gelia_sv/dokument/produkter-och-varumarken/6-bastu-och-dusch/tylo/tylo-bygg-bastu.pdf
Ventilation i bastun
Den bäst fungerande ventilationen får man på det enklaste
sättet – traditionell självdragsprincip, med tilluftsöppning genom
väggen under bastuaggregatet och frånluftsventil på väggen
diagonalt över rummet. In- och utluftsventil ska alltid mynna i
samma utrymme.
Principskisserna förklarar alternativa lösningar
utifrån olika förutsättningar.
Det är viktigt att utluften inte mynnar utomhus då det ofta leder
till att ventilationen inte fungerar eller att den går åt fel håll.
I
många moderna hus med mekanisk frånluft så blir en väggventil
ut i det fria en inluft och luften går då åt fel håll i bastun. Den
påverkas dessutom tex. av vind som kan ligga på mot ventilen.
Vi rekommenderar även att man undviker mekanisk frånluft av
bastun då det är svårt anpassa luftflödena till en specifik bastu.
Vid självdrag anpassar sig ventilationen så att den i den flesta fall
bli optimal för bastun i alla förhållanden. Det finns dock inga hinder
att ha mekanisk frånluft i det rum som bastun står i så länge
som man följer att både inluft och utluft mynnar i samma utrymme
Ladda ner pdf:en och läs igenom den själv, mycket info på ett ställe.
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
Jag måste bara kommentera.
Jag ser at Tylö har reviderat instruktionerna ngt. men at ventil utifrån inte fungerar är bara inte sant. Speciellt i et hus med frånluftsventilation, då placerar man denna ventilen från utomhus ÖVER stenmagasinet så får man väldigt fin spredning av frisk luft i bastun, frånluft går då via på badrummet. (ventilen blir helt riktigt TILLUFT)
Vad gäller bastu i hus med balanserat/FTX , så finns det väldigt få förutsättningar för självdrag att fungera för bara bastuns del då speciellt i elbastun inte "driver" luftcirkulationen speciellt effektivt(värmen gör en del, men ofta inte nog) och resten av huset är noga reglerat.
I De flesta andra instruktioner (HELO, HARVIA) så placeras då tilluft ÖVER aggregatet (vid FTX) och frånluft lågt under laven eller via bad.
I Noseones fall så är det enklaste att öppna den gamla ventilen som den har varit, det fungerar säkert helt fint. långa rör direkt upp med så stora tempgradienter kan helt riktigt ge kondensproblem. En ventil direkt ut genom väggen hade jag däremot inte sett några direkta nackdelar med, så har bastun blivit vädrat i alla år.
MVH
Sakke
 
Och vad är "åt fel håll"? , det viktigaste är att bastun har luftcirkulation.
Det är möjligt att ett Tylö aggregat behöver detta för kylning då de vanligtvis inte har ngn värmemagasin att snacka om...men inte säkert att det är optimalt för alla bastun.
Tylö skriver också att bastu ska "alltid byggas som rum-i-rum" det finns alltså ingen andra alternativ i deras värld.. Så om man nu har en bastu som inte är bygd efter denna princip, så kan inte heller resten tillämpas rätt av....
Deras ventilation+placering av lavar leder til en basturum med relativt stark värmegradient i rummet, där det är markant skillnad mellan huvudhöjd och fötterna, jag personligen har aldrig gillat det.

Så avslutningsvis kan jag bara säga att det som väljs som ventilation/aggregat/konstruktion ska passa det man vill ha ut av bastu, olika lösningar ger olika klimat inne i rummet.
MVH
Sakke
 
Tack, blir till att öppna hålet i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.