Hej alla, bygger bastu i ett utrymme på dryga 2 kvm som har en helsida mot utomhus och en kortsida där dörren kommer att sitta, men inte aggregatet hoppas jag.
Har läst om ventilation att inluft och utluft alltid måste ske till angränsande utrymme, men varför kan man inte köra in och utventilation mot luften utomhus, då blir det ju friskare luft i bastun! Det heter ngnstans att man då riskerar att det inte blir varmt i bastun och att aggregatet löser ut!
Anledningen till att det inte funkar så bra i mitt fall att köra både in och utluft mot angränsande rum är att aggregat plus dörr inte får plats båda två i den mindre än 1 m breda vägg till angränsande utrymme (badrum).
Tacksam för råd!!!
 
Bör kanske tillägga att helsidan mot utomhus blir helt i glas (träfönster i al plus härdat glas 8mm), liksom väggen mot angr utrymme, de andra två väggarna blir träbeklatt. Bastun ligger i lgh på 12e vån...
 
Tyresö
Jag ser inga problem med att ta in/utluft mot utomhus, mer än att du slösar en massa ström för att värma bastun och du går miste om restvärmen när du bastat klart. Aggregatet löser inte ut, om du menar att det går en säkring eller nåt. Aggregatet kör på för fullt tills termostaten har uppfattat att den inställda temperaturen är uppnådd, då stängs värmen av - för att automatiskt köra igång igen om teperaturen sjunker. Du får ha överseende med att jag är övertydlig (jag har vetgiriga barn).
Mot inomhus tar du upp ett hål (10 x 10 cm) nere vid golvet (under aggregathöjd), gör samma sak i takhöjd. Sen bygger du en låda utan spjäll, som leder från nedre hålet till utrymmet under aggregatet (inluft). Sen bygger du en låda som leder från det övre hålet till utrymmet i bastun som är längst bort från aggregatet (utluft), oavsett var du placerar aggregatet. I den övre lådan ska däremot ha ett spjäll som du kan reglera inifrån bastun.
Gör du så här, så har du gjort allt enligt läroboken om självventilation med hjälp av värmelagen.
Värme stiger ju alltid uppåt......

Sen hur du ska bygga (gömma/dölja) lådorna, så det ser snyggt ut......får du klura på......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.