Håller på att renovera badrummet och ska fixa ventilationen innan jag går vidare.

Huset är byggt -52 och kör på självdrag. I badrummet hade jag tänkt mig en av de där intelligenta fuktstyrda fläktarna, typ intellivent. Jag hade tänkt att sätta den precis bredvid duschhörnan bredvid det ena fönstret. Tänker jag rätt?

Hade även tänkt att i andra änden av badrummet sätta in en tilluftsventil. Behövs det? Tänkte mest att jag kommer annars att suga luft från hela huset genom den lilla fläkten i badrummet. Klarar den av belastningen/blir det otillräckligt utan en tilluftsventil?

Jag gjorde en enkel skiss i paint, den blåa markeringen är tilluftsventilen och den röda fläkten. Funkar det som jag tänkt mig?? Tacksam för snabb hjälp, hade tänkt att gå igång med att borra hål i fasaden imorgon så att jag kan komma vidare. Skall också nämnas att båda väggarna med fönster är ytterväggar, men det säger väl sig självt :)

Namnlös.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag hade skippat tilluftsventilen, och istället lämnat en springa i nederkant på dörren. Det är bättre att dra in uppvärmd luft än iskall utifrån. Då drar du luft från övriga tilluftsdon i huset istället
 
Hur stor bör springan vara? Där är en i dagsläget på någon centimeter. Är placeringen på fläkten bra? Tanken med placeringen är att den ska suga luft genom hela badrummet, rätt tänkt va?

Måste erkänna att det här med ventilation är det jag har absolut minst koll på av allt.

Rent allmänt nu när jag tänker på det, jag har typ inga tilluftsdon alls i huset förutom två på ovanvåningen i varsin garderob, några i källaren. Det enda som finns på bottenvåningen är ovanför ett fönster, spaltventil va? Bör det kompletteras?
 
Vi renoverade vår toalett i ett 1909 hus och satte in en fläkt som alltid går, vi satte då ett tilluftsdon i andra änden av huset för att kompensera för luften som går åt.
 
  • Gilla
_coffe_
  • Laddar…
Har tänkt om lite grann då, jag skippar tilluftsdonet i badrummet och kommer att montera en fläkt som går kontinuerligt. Detta behövs i huset då de flesta fönster är bytta till 3glas samt att skorstenen inte är "varm" längre pga gaspanna istället för oljepanna.

Men, vad ska jag välja för fläkt till badrummet?? Någon som har ett bra tips på en tyst(?) och energieffektiv fläkt som inte kostar en halv förmögenhet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.