Detta är kanske fel forum avd. men tänkte att ni som håller på att bygger om badrum dagarna i ända kanske kan svara på min fråga ändå. I mitt badrum som jag ska renovera snart så sitter det ett ventilationshåll ca 70mm ner från tak, och jag tror det går in i murstocken (skorstenen). Jag vet inte ifall det är något ventilations rör kopplat bakom eller inte.

Till min fråga:
Jag har tänkt att jag ska sänka taket för att installera spottar, och om jag gör det så kommer det nya inner taket att hamna någonstans i mitten av detta ventilations håll. Kan man (är det OK) att mura/sätta igen detta detta håll utan att behöva göra en massa ingrepp bakom? Eller är det något speciellt man måste tänka på?

Ska installera ett nytt ventilationssystem i huset (ett FTX system) i samband med renoveringen.
 
Du bör nog ta reda på just hur röret ser ut invändigt och vart det tar vägen. Förvisso är det med största sannolikhet ett frånluftsrör eftersom det sitter i badrummet, men ska du sätta igen det så vill du nog veta vart det mynnar ut och sätta igen det även där för att inte få problem.
 
Jag skulle inte sätta igen detta hål utan minska dimensionen i så fall, troligen ligger detta rör paralellt med murstocken för att när denna är varm så sprider sig lite värme mellan rören och du får luft som då rör sig upp även i badrumsröret, kallas självdrag. Skulle sedan sätta en fläkt som kan hjälpa luften ut när kanalen blivit mindre. fast du måste kolla om flera kanaler går in i detta rör på andra ställen för då kanske man måste sätta fläkten på taket i stället.
 
Leffe_k: som jag skrev så ska jag installera ett Mekaniskt ventilations system (med värmeväxlare "FTX") i hela huset, alltså även i badrummet. Jag har, som du skriver, idag självdrag som ventilation (där av hålet i badrummet). Om man ska byta självdrag till mekanisk ventilation så ska man ju sätta igen alla håll som har med självdrag att göra och absolut inte installera en PAX fläkt i badrummet.

Det jag undrade var ifall man bara kan sätta igen detta håll i badrummet, och ta upp ett nytt (i inner taket) för mitt FTX system?
Är det något man måste tänka på eftersom (tror jag) det är ett ventilations håll som går ut i murstocken. Ska kolla upp (i nästa vecka) hur det igentligen ser ut inne i hållet. Ifall det är något rör som är kopplat till hållet.
 
När du kollat upp hur det ligger till med det gamla hålet så bör du ta det med en ventilationsfirma om hur du ska göra. Men sätter du igen det i badrummet (vilket du mycket riktigt ska göra om du sätter in ett mekaniskt system) så borde du nog behöva sätta igen det i andra änden med, så du inte får något problem med ditt tak från insidan.
 
OK, ska ta och kolla upp det med en ventilationsfirma...tack för era svar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.