vi lät en firma renovera vårt badrum i somras/ höstas.
från början hade vi en planering som i korta drag baserades på tidigare planlösning med dusch och ventilation på samma ställe. efter olika turer så ändrades de ganska hastigt till en annan på inrådan av firman som utförde arbetet. först efter att kakling gjorts så började jag fundera på vart ventilationen tagit vägen. då visar det sig att de har helt enkelt murat igen kanalen som gick till murstocken.
vems ansvar är det att se till att ventilationen i ett badrum är funktionell om man lägger ut hela arbetet på en gvk-auktoriserad firma? och skulle jag nu, ett par månader senare, kunna reklamera just att de faktiskt försämrat ventilationen?

självklart ska detta inlägg ligga under våtrum och inte markarbeten.

c.
 
Redigerat:
Vad står det i kontraktet? Ingår ventilationslösning i leveransomfattningen?
 
nej, det står inget om ventilationslösning i kontraktet men det påtalades heller inte att befintlig ventilation skulle muras igen.
 
Men var det ngt. problem att behålla ventilationen där, dvs. fanns det någon anledning att mura igen den?
 
det hade gått att behålla ventilationen, kanske inte blivit så snyggt men det hade fungerat.
men nu så här i efterhand så är det lätt att se att de skulle rekommenderat en paxfläkt placerad i taket för anslutning till murstocken.
 
Jag skulle tro att det är ditt ansvar att se till att den är funktionell men samtidigt så måste de ju ligga på deras ansvar att inte ta bort den befintliga som de ju gjort genom att mura igen den.
 
Förstår jag dig rätt, de har tagit bort den befintliga ventilationen utan att fråga dig, ni har aldrig diskuterat att den skall bort?

Eller är det en olycklig kombination av ursprungliga mot förändrade byggplaner?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.