Hej, bor för nuvarande i en friggebod/attefallare med min partner (Vi båda studerar).

Huset är ca 15 kvm med ett loft. Vi har en tilluftventil på kortsidan borterst från loftet och en ny frånluftsfläkt (100 kubik/h) uppe på loftet. Utöver detta har vi en altandörr och köksfläkt på 100kubik/h på ena långsidan och ytterdörr samt litet öppningsbart fönster på andra sidan.

Nu till frågan, hur får man en rimlig inomhustemperatur? Vi får aldrig ned temperaturen under 22° (självklart om vi öppnar allt och låter det vara öppet hela natten så blir det kallt men så kan man ju inte leva)

På morgonen börjar temperaturen på ca 22° och stiger allteftersom utomhustemperaturen stiger och vi börjar laga mat etc. På eftermiddagen är vi uppe i ca 25° och när solen börjar lysa in genom fönsterna kommer vi lätt upp i 30°. Max vi upplevt när vi kom hem efter lite ärenden på eftermiddagen så var den på 38°. Och sen när temperaturen går ned ute och solen gått ned så håller temperaturen sig relativt högt ca 25° Vilket är svårt att sova i :)

Känns som att vi har gjort som man ska med tilluft lågt och frånluft högt men något är ju inte helt rätt… är fläkten för svag kanske? Eller är det tilluften som är för dålig? (Lilla fönstret är öppet dygnet runt)

Kan tillägga att köksfläkten suger (negativt alltså). Ångan från kokande vatten går rätt förbi…

Hoppas någon kan hjälpa oss få ned vår temperatur!
 
Markiser kan nog hjälpa en del 🙂
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Markiser kan nog hjälpa en del 🙂
Ja vi har tänkt på det vi har en gardin över altandörren och en till ska upp på loftet.

Känns som att detta hjälper oss undvika en del uppvärmning men lite problem kvarstår med att kyla ned igen
 
Invändiga gardiner är inte i närheten så effektiva som utvändiga solskydd

Med markiser är det inte säkert att inomhustemperaturen ens är ett problem, om stugan i övrigt är vettigt isolerad
 
  • Gilla
TH-huset och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Det viktigaste är nog att se till att solljuset inte kommer in i huset så markiser är bäst och i andra hand persienner eller möjligen täta gardiner för alla fönster som nås av solen.

Det är nog vanligare med en tilluftsventil uppe på loftet så att det kommer in frisk luft just där man sover och sen frånluftsfläktar i kök och badrum. Rekommendationen är 0,35 l/s och kvm boyta dock minst 4 l/s per person som vistas där.
 
  • Gilla
TH-huset och 1 till
  • Laddar…
Jag gissar på för klent med isolering, då spelar det liten roll hur ventilationen ser ut. Varmt på sommaren och kallt på vintern :(
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Jag gissar på för klent med isolering, då spelar det liten roll hur ventilationen ser ut. Varmt på sommaren och kallt på vintern :(
Ja lite på den tunnare sidan är isoleringen men vi har det varmt året om även med enbart ett litet konvektorelement :)
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det viktigaste är nog att se till att solljuset inte kommer in i huset så markiser är bäst och i andra hand persienner eller möjligen täta gardiner för alla fönster som nås av solen.

Det är nog vanligare med en tilluftsventil uppe på loftet så att det kommer in frisk luft just där man sover och sen frånluftsfläktar i kök och badrum. Rekommendationen är 0,35 l/s och kvm boyta dock minst 4 l/s per person som vistas där.
Glömde helt bort vad en markis var i mitt svar ovan, klart det borde fungera bättre än invändiga gardiner. Dock blir det en maffig markis för ett väldigt litet hus då det är så pass långsmalt. Finns det något annat som hjälper på samma sätt? Kanske någon typ av utvändig gardin?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Finns det som kallas för vertikalmarkis och väl snarast kan jämföras med en rullgardin på utsidan: [länk]
Det där var smart det, dock ohyggligt dyrt för oss, vi får försöka hitta någon billigare variant på den!
 
BirgitS
Det kan jag förstå. Går det att skruva upp två krokar på utsidan ovanför fönstren som ni kan hänga upp en "gardin" av typ markistyg på?
En nertill som ser till att gardinen inte blåser åt sidan?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan jag förstå. Går det att skruva upp två krokar på utsidan ovanför fönstren som ni kan hänga upp en "gardin" av typ markistyg på?
En nertill som ser till att gardinen inte blåser åt sidan?
Ja det var ingen dålig idé, borde ju gå att köpa någon utomhus tålig cancan eller dylikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.