Huset är byggt -74 och i sutterängplan finns det ett äldre pannrummet. Idag står anläggningen för bergvärmen i rummet, men vi vill få in en duschkabin i rummet.

Till rummet för den fd oljepannan finns skorstenen kvar och en tilluftsventil.

Min tanke var först att plugga tilluften och sätta en paxfläkt på skorstenen och leda ut luften den vägen. Tyvärr går det inte att komma åt skorstenen och installera en fläkt för att anläggningen för bergvärmen gör det till ett redigt ormbo med alla rör.

Så nu tänker jag istället att jag använder den befintliga tilluftsventilen och monterar fläkten där.

Går det tror ni? Och behöver jag plugga skorstenen för att undvika att dra in luft från taket? Luften får isf tas från angränsande rum (tvättstuga/kök).

Är det något mer jag bör tänka på?

Bifogar planskiss för sutterängplan. Rummet i fråga är längst upp i vänstra hörnet (markerat som badrum från mäklarens håll ) angränsande bastu och tvättstuga, tvättstugan har vi för avsikt att göra om till ett kök. Men där finns frånluft för det fd torkskåpet.
 
  • Svensk husplan: två sovrum, badrum, bastu, tvättstuga, förråd, garage, entré och klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
janwide
Funkar säkert men har du kollat möjligheten att sätta en fläkt som suger uppe på skorstenen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.