Hej,

Jag är nybliven villaägare i ett 20-talshus. Från början fanns det bara friskluftsventiler (stora hål på ca 18x18 cm genom husväggen och galler som hindrar större insekter från att ta sig in) samt en skorssten som ledde ut dålig luft. Numera är skorsstenen igensatt och jag har förstått att detta kan vara ett problem då luften i huset mest står still. Skulle vilja få lite råd om hur jag kan optimera situationen på bottenvåningen utifrån den planritning jag lagt upp. Kan tillägga att sedan huset byggdes har planlösningen förändras rejält med bl. a väggar som flyttats och dörrar som tagits bort mellan hall-kök och kök-vardagsrum för att öppna upp planlösningen. Därför är de ventiler som finns knappast optimala för dagens villa även om de säkert var det när den byggdes.

På bottenvåningen har vi friskluftsventiler (markerade med röda rektanglar) samt en köksfläkt som bara suger upp matos och alltså inte leder ut luften. Här funderar jag på om jag kan behöva sätta in en "riktig" mekanisk frånluftsfläkt istället för den friskluftsventil som sitter i köket (se 2 på bilden).

På bottenvåningen har vi även en liten toalett (ej dusch/bad) som helt saknar ventilation. Här känns ofta instängt men skulle vi installera en fläkt eller ventil så finns det ingen naturlig väg ut för luften. Dessutom vill vi hindra att toaletten tappar ljudisolering, vilket nog skulle bli fallet om vi t.ex. borrade en ventil i dörren.

Precis där trappan ner till källaren börjar finns också en ventil (se 1) som tidigare satt inne i en garderob. Numera är denna del av hallen. I den nedre delen av källartrappan, alltså i källarrummet nedanför, finns ytterligare en ventil (se 3). Det finns ingen dörr ner till källaren utan bara en luftig trappa som förbinder bottenvåningen med källaren, och luft kan alltså strömma fritt mellan våningsplanen.

Numera, med tanke på den ändrade planlösningen, känns det onödigt med två ventiler så nära varandra, och dessutom i en hall. Vi öppnar ju ytterdörren flera gånger om dagen och får på så sätt in frisk luft. Dessutom upplevs hall och kök som väldigt kalla så jag funderar jag på att sätta igen ventil 1. Är det klokt att göra? Om jag förstått det rätt är tumregeln att låta ventiler vara då man riskerar att rubba balansen i huset.

Tacksam för alla tips/idéer.
 
  • Planritning av bottenvåning i villa med markerade friskluftsventiler och köksfläkt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Du behöver fläktar som får fart på luften (alternativt vädra mycket sommartid som man gjorde på 20-talet).

I kök ska man aldrig ha tilluft utan bara frånluft (fläkt).
Man brukar inte ha tilluft i hallen.
Det anses att det är viktigt med frånluftsfläkt i toaletter och kan man inte dra ett ventilationsrör rakt upp just där kan man dra det längs taket till ett bättre ställe eller ut genom fasaden.

Två tilluftsventiler i ett så stort vardagsrum är nog bra.

Balansen är ju redan mycket rubbad i huset.
 
Varför är skorstenen igensatt då?
 
Vi hade liknande problem i vårt hus. Har installerat en friskluftsventil i varje rum förutom kök och badrum där vi istället har PAX-fläktar som går kontinuerligt och lite extra när de känner av fukt. Har också två PAX-fläktar i källaren.

Funderar på att installera en eldstad för att hålla murstocken lite varmare vintertid också och det lär ju dra lite luft det med.
 
Tack så mycket för alla svar. Friskluftsventiler har vi ju gott om, men problemet är ju att få ut den dåliga luften igen. Skorsstenen är inte synlig inifrån huset, så att ta fram den bara i syfte att förbättra ventilationen känns som en dyr lösning. Hellre fläktar då.

Det känns som att köket hade mått bra av en frånluftsfläkt, speciellt som den är placerad i mitten av våningsplanet och alltså hade kunnat hjälpa till att få bort dålig luft även från de andra rummen. Funkar det med en frånluftsfläkt jämte den redan installerade kolfilterfläkten? Att ha en fläkt med utsug över spisen hade inte fungerat så bra rent estetiskt då vi inte har några överskåp eller liknande att "gömma" rören i.

Behövs det fläktar i en toalett utan våtrum? Där är ingen fukt men luften luktar unket. Även här hade det varit svårt att installera ett utsug mot fasaden på ett snyggt sätt, däremot hade det ju gått att göra en tilluftsventil i dörr eller vägg, fast då hade vi istället fått ett ljusisoleringsproblem (toaletten ligger centralt mitt i entrén).
 
Vi har också kolfilterfläkt i spishällen. Fläkten sitter vid taket i gamla murstocken kanske 3 meter bort. Alla fläktar går som sagt konstant för att dra ut luft från övriga bostaden så det spelar ingen roll om det är ett duschutrymme eller inte. Friskluftsventilerna är nyinstallerade och borrade rakt genom vägg. Runda aluminiumskydd på utsidan som kan målas in i fasaden. Blir nästan osynligt.
 
Finns det ingen frånluft alls i ditt hus i dagsläget? I så fall kan du ju höra med en ventilationsfirma om de har några smarta tips. Lättare att se förutsättningarna på plats tror jag.

Men i vår källare sitter en fläkt direkt mot yttervägg så det är väl bara att borra hål där det behövs
 
I huset du har så har ventilationen fungerat genom att man eldat i skorstenen så att den blivit varm. Då har undertryck bildats och luften har sugit in via ventiler och otätheter runt fönster etc. för att sedan gå genom skorstenen och ut i det fria. Nu har du bara tilluft men verkar inte vara någon frånluft. Frånluft ska gå från badrum och toaletter (skitlukt i hall är ju inget roligt), kök och eventuellt klädkammare. Tilluft ska ju tas från sovrum, vardagsrum osv.

Att du har svalare i vissa delar av huset har kanske med att göra att du inte har något flöde. Så täpp absolut inte igen tilluften.
 
  • Gilla
Elisabeth458
  • Laddar…
Charlieflower Charlieflower skrev:
Finns det ingen frånluft alls i ditt hus i dagsläget? I så fall kan du ju höra med en ventilationsfirma om de har några smarta tips. Lättare att se förutsättningarna på plats tror jag.

Men i vår källare sitter en fläkt direkt mot yttervägg så det är väl bara att borra hål där det behövs
Vi har frånluftsfläktar i våtutrymmena (ovanvåning och källare) men i övrigt har vi bara ventilationsgaller i alla rum som leder luft genom ett hål i fasaden. Nu när jag har börjat läsa på om ventilation har jag förstått att det inte räcker för ett regelbundet luftutbyte, utan att vi även behöver fläktar för att luften ska röra tillräckligt på sig. Dessutom är det en ganska opraktisk lösning med så pass stora ventiler - i vår hall (nr 1 på bilden) blir det väldigt kallt vintertid vilket är anledningen till att vi, kanske lite motsägelsefullt, funderar på att sätta igen ventilen, eller åtminstone byta ut den mot något som går att stänga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.